onsdag 12 april 2017

Robotar är framtiden!?


För ett tag sedan besökte jag Linköpings universitet och Fredrik Löfgren ( Årets teknolog, ett pris från ABB). Med på resan var också Mat.se och deras Social Media Manager, Sofia Norén. Det blev ett spännande besök som gav många aha-upplevelser och fniss men också en hel del eftertanke. Men låt mig börja med aha-upplevelserna, för när vi väl kom in i "robot-labbet" möttes vi av bedårande små-robotar, som antingen satt eller låg på en fotbollsplan (eller, snarare en grön filtmatta med upptejpade linjer). De flesta var under uppladdning men en robot, nr 5, vaknade snabbt till liv när vi kom in. Och under tiden som vi fick veta mer om robotlabbet och dess verksamhet så började också nr 5 att prata med oss.

Det visade sig att nr 5 var en hejare på matlagning och hade deltagit i MatlagningsVM och vunnit (trots att han kastat tomater på domaren). Det här var givetvis en aktivitet som intresserade Sofia:-)
 

Men vad är egentligen en robot? När jag själv tänker på robotar så föreställer jag mig en söt liten R2-D2 från filmen Star Wars, men jag inser ju att den söta lilla kroppen inte är något alls, om det inte finns en mikroprocessor som styr den. Och syftet och funktionen med robotar är kanske inte heller det så upphetsande. Det handlar om att skapa ”aktörer” som kan göra repetitiva uppgifter under lång tid, utan att tröttna. Att vi väljer att åskådliggöra robottekniken i form av en ”kropp”, är nog mest för att vi vill förmänskliga de funktioner som roboten utför. En robotdammsugare skulle mycket väl kunna gestaltas i form av en docka/kropp, istället för som idag, i form av en  maskin (mycket lik en dammsugare) som surrar omkring i våra hem.

Det kommer med all sannolikhet att utvecklas fler robotar i framtiden, allt för att göra våra liv enklare och säkrare. Men jag tror nog att vi måste lämna bilden av en robot i form av en människokropp, givet att vi vill komma på nya områden för tillämpning av robottekniken. Inom handeln idag pratas det en del om att införa servicerobotar som ska kunna svara på kundernas frågor, hjälpa till att hitta produkter osv. Men tror vi verkligen på en sådan utveckling? Hur många skulle ärligt talat känna sig bekväm med att gå fram till en robot i form av en docka och starta en dialog? Hur många skulle å andra sidan känna sig bekväm med att gå fram till en touchskärm och starta en dialog? Jag tror att fler väljer alternativ två, vilket gör att jag också tror att utvecklingen inom service och robotteknik troligen kommer att gå mer åt att interagera med mobiler, skärmar o andra gadgets än en renodlad robot. Jag tror också att vi kommer att få se en utveckling där nästa generations gränssnitt kommer att handla mer om hur människan kan få ”apparaten” att agera med hjälp av gester, språk och ögonrörelser. Precis som när vi idag pratar med Siri för att få hjälp. 
 
//Malin Sundström



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar