tisdag 18 april 2017

Det behövs nya butiksformat

Idag kände jag för en liten tillbakablick, för att därefter ge er bloggläsare några idéer om framtidens handel. Håll till godo!
Sambandet mellan efterfrågan och utbud har alltid lett till konsekvenser för detaljhandeln. När efterfrågan är större än utbud så är det relativt lätt att vara detaljist och tidigt utvecklades i handeln en logik som var inriktad på att identifiera storsäljande produkter och ge dessa ett stort utrymme i butiken. Då visste man att man kunde sälja mycket. Kanske minns någon läsare jeansmärket Gul & Blå? Detta varumärke kan illustrera en svunnen logik där unga modemedvetna konsumenter under 60- och 70- tal skulle ha jeans av ett enda märke: Gul & Blå. Det stod högst upp på varje tonårings önskelista och skapade en extremt stor efterfråga samtidigt som de butiker som hade möjligheter att köpa in just det varumärket inte behövde arbeta särskilt mycket med marknadsföring. Butiken var ändå full av kunder. Det var oändligt många kunder som köade i timmar utanför butiker för att få köpa ett par V-jeans. V-jeansen, som var avskurna vid knät likt ett "V" och vida nertill var extremt populära på 1970-talet. På den tiden var lyckan för en detaljhandelsaktör att med fingertoppskänsla hitta de rätta produkterna, erbjuda det rätta sortimentet och se till att rätt produkter alltid fanns på hyllan. Visst var priset viktigt, men inte alls lika viktigt som att träffa rätt med de storsäljande produkterna. Men den logiken byggde på ett samhälle där konsumenter var begränsade. Både mobilt, medialt och kommunikativt.

Sedan började tiderna förändras. Utbud och efterfråga balanserades, avstånden mellan marknader och länder minskade i takt med att stora internationella aktörer expanderade världen över. Denna förändring gjorde att detaljhandeln övergick från att ensidigt fokusera på sortiment, till att övertyga och erbjuda kunder bra priser. Det blev en period då de stora detaljisterna snabbt kunde bli ännu större, mer effektiva, mer prismedvetna, och därigenom också kunna erbjuda kunderna ett riktigt lågt pris. Stordriftsfördelar och economics of scale blev något som vi konsumenter verkligen kunde se effekterna av. Det fanns mycket produkter på hyllorna och butikerna tävlade med varandra om att sälja till bra priser.

Sedan kom Internet och digitaliseringen. Avstånden inte bara krympte. De försvann. Plötsligt kunde man som konsument handla varifrån som helst i hela världen, precis när man ville och nästan precis vad som helst, och hela tiden kunde man jämföra priser. Ett par Adidasskor från Ali Express kostade 350 kronor medan samma skor kostade 1.200 kronor i sportaffären på stan. Många kunder slutade besöka butiker under en period, i vart fall för att handla. Man valde att köpa från de aktörer som erbjöd bäst priser och besökte möjligen butiken för att prova, känna och klämma. De stora detaljisterna försökte konkurrera med pris och blev mer och mer anorektiska. Butikerna förlorade kompetenta medarbetare, sortiment och kollektioner blev utarmat och en hel del mindre butiker, men även butikskedjor fick slå igen. Den här senare utvecklingen (eller avvecklingen) beskriver någorlunda handeln i nutid, men givetvis finns det lösningar på problematiken. 

Jag har dock inte några quick-fix-förslag, men tror mycket på att se över butiksformaten och utveckla nya koncept som tilltalar kunder som söker konsolidering (möjligheten att köpa allt på samma ställe), sinnesupplevelser, kontakt och sociala interaktioner, nöjen och tradition. För det är enligt Hagberg (2016) nämligen dessa skäl som främst gör att kunder vill besöka en fysisk butik. Den fysiska handeln är inte död men måste utvecklas för att bli spännande igen, för att tilltala de kunder som söker annat än bra priser. Konsolidering kan man erbjuda genom breda sortiment, men också rätt kombination av produkter som passar specifika målgrupper. Kontakt och social interaktion går att erbjuda genom mänskliga möten och attraktiva mötesplatser där människor vill befinna sig. Nöjen och underhållning kan man erbjuda tillsammans med andra aktörer, men det är också tänkbart att man skapar förutsättningar för kunderna att skapa sin egen underhållning, s.k. samproduktion. De nya butiksformaten måste bli bättre på att tilltala alla sinnen och att tillvarata möjligheterna att använda ny teknologi, utan att för den sakens skull enbart bli ett nöjesfält. Kanske är det just sinnena i kombination med behovet av nöje som är de viktigaste drivkrafterna för en kund att handla i butik, och kanske är det just därför som framtidens butiksformat måste bli så mycket bättre på just det? För shopping i sig är inte så roligt längre. Det måste till mycket annat tror jag.

//Malin Sundström

3 kommentarer:

  1. Hej till er alla!
    Jag är en internationella långivare som ger lån till alla personer i behov av ett lån. Om helst du behöver för ett lån av mig kontakter för att lämna din e-post och jag kontaktar du: ilievmarco15@gmail.com
    Tack

    SvaraRadera
  2. Hej god dag,

    Har du behov av lån ?? Du kan få dina problem att lösa när du går till honom, är Rose Vallarta från Tjeckien, det var en tid, jag letade efter lån för att betala för mina räkningar, så jag tar mig i handen av olika bedrägerier och jag blev bedrägerier av Annan långivare, Om inte för Sandra som är min goda vän presentera jag mig för Karrin Obert (VD) charrinlånsföretaget, och han hjälper mig med ett lån på Kr 95,000.00. Utan stress. Så, mitt bra folk i Tjeckien, kan du kontakta honom via Email: charriloanfirm@gmail.com, och glöm inte att berätta för honom att jag presenterar dig för hans företag

    Vänliga Hälsningar,
    Herr charri obert

    SvaraRadera
  3. Jag ger lån till företag och privatpersoner med en rimlig ränta på 2%. E-post till: (anggadiman1@gmail.com) om du är intresserad av lånet.

    SvaraRadera