söndag 19 februari 2017

Ett lågt pris behöver inte vara billigt.




Jag tittade på filmen The true cost häromdagen och har sedan dess nästan känt ett fysiskt illamående när jag tänker på klädshopping och klädkonsumtion. Och jag har också börjat fundera på att ta tag i min egen sprängfyllda garderob. Varför inte rensa ut och nöja mig med mindre? För även om jag kan köpa det jag vill ha, varför ska jag göra det, bara för att det är ett bra pris? Priset är inte alltid det som står på prislappen, och om man tänker så, då kommer man med automatik också att agera annorlunda. Om ni tittar på filmen The true cost så kommer ni att förstå vad jag menar. Här finns en trailer som ni kan kicka på.

Men det här gäller givetvis inte bara kläder och mode. Hemelektronik- och vitvarubranschen är ett annat talande exempel. Förr i tiden var det en ganska stor utgift, nästan en investering, att t.ex. köpa en frysbox. Men då höll den också länge. I mitt föräldrahem hade vi en stor ljusblå frysbox som hette "Florida" minns jag. Den stod säkert i källaren i 25 år innan den hade gjort sitt. Nu är vitvaror inte särskilt dyra och när köket slängs ut efter 10-15 år då har säkert vitvarorna bytts åtminstone en gång under den tiden. Vi har råd att köpa nytt eftersom mycket ändå är relativt billigt. Men enbart för plånboken. I längden blir det dyrt. Extremt dyrt. För miljön, för människor och samhälle, för samvetet. 











//Malin Sundström, handelsforskare, SIIR

2 kommentarer:

  1. Hej Malin, vi har från två helt olika håll kommit till i stort sett samma slutsats! Bra där :)
    läs gärna mitt inlägg om "varför lägst pris alltid förlorar" här:
    http://kon-it.se/prisjakt/

    //Niklas

    SvaraRadera