tisdag 22 november 2016

Handel + e-handel = D-handel?

Som Boråsare är man van att höra snacket om e-handeln och hur man tror att den traditionella handeln så småningom kommer att utplånas. Men är det verkligen så enkelt? Ska vi konsumenter verkligen behöva välja mellan att bara handla online eller fysiskt?

Jag tänkte på det senast häromdagen när jag såg en annons i pappersupplagan av Borås Tidning. Annonsen var från ett företag som jag associerade med just e-handel och eftersom jag gick i julklappstankar surfade jag direkt in på företagets hemsida via mobilen. Jag letade och letade efter produkten jag sett i annonsen men till min besvikelse hittade jag ingenting. Jag slog upp tidningen igen eftersom jag tänkte att jag sett fel. Till min förvåning kunde jag i det finstilta utläsa att det inte var på företagets hemsida erbjudandet gällde utan i den lokala butiken. Företaget som jag så klockrent trodde var ett e-handelsföretag hade alltså startat en fysisk butik i Borås. Varför kan man undra?
 

Jag har inget direkt svar på den frågan, men jag har en teori. Nämligen att det snart inte längre kommer att vara möjligt att skilja på den ”digitala världen” och den fysiska. Digitala verktyg integreras allt mer och mer i den fysiska världen så som vi känner till den. Jag kan gå in i en fysisk butik och komma ut tomhänt men med vetskapen att jag via min mobil genomfört en köp och att den produkten snart kommer att ligga i min bagagelucka. Det kommer dessutom min mobil att berätta för mig sekunden bagageluckan öppnas eftersom den kommunicerar med min bil.

På samma sätt som digitala verktyg utvecklas tror jag också att fysiska element kommer att integrera e-handeln. Det är trots allt fortfarande otroligt få saker som slår mänskliga möten när det gäller att skapa relationer och förtroende. Den så kallade magkänslan, som ofta är avgörande när du står inför ett val, baseras i de flesta fall på fysiska upplevelser och känslor associerade till produkten eller varumärket.

Min poäng är dock inte att alla renodlade e-handlare ska börja starta fysiska butiker, utan att man borde sluta skilja på e-handel och handel. Och man ska definitivt inte kalla e-handel för digital handel. Det är fortfarande handel vare sig det är online eller fysiskt. I en tid som denna kanske man istället borde börja kalla allt för digital handel och arbeta mer med att skapa en sömlös upplevelse av företaget eller varumärket. En upplevelse där den digitala världen är lika verklig som den fysiska.

//Gästbloggare Sofia Norén
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar