tisdag 15 november 2016

Han kan inte säga att han älskar mig

Ibland finns det aktörer som är så väldigt rätt ute. Som fångar samtiden klockrent och som förstår hur samtiden också kan kommersialiseras. Jag tänker på IKEA och deras lysande idé att vara där livet händer, vilket resulterat i en mångfald av uttryck. T.ex. att döpa produkter efter de vanligaste google-sökningarna. Vem skulle inte reagera kring namnet på en magnettavla: "Han kan inte säga att han älskar mig" och alla de associationer som uppstår kring namnet och produkten. Själv ser jag framför mig hur parten i ett livslångt äktenskap får sig en spark i ändan när den andra parten köper just den här produkten. I produktbeskrivningen till just den här magnettavlan får kunden veta följande: 

"IKEA är där livet händer. Den här produkten heter egentligen LUNS, men har just nu bytt namn till ditt googlade relationsproblem. Allt för att underlätta för dig där hemma. För livet utvecklas varje dag och allt, precis allt, kan bli bättre". 




Och det bästa av allt: när konsumenter skriver in den här typen av sökformuleringar på Google så VET ju IKEA att de kommer högt upp i den organiska träfflistan! Dessutom har företaget också köpt annonsplats för just dessa sökformuleringar vilket resulterar i att IKEA finns med på flera platser. I den googlade annonsen står det dessutom följande: Kan han skriva det istället? 



Fullständigt lysande tänkt och ett bra exempel på hur vi alla måste börja tänka annorlunda kring digital marknadsföring. Det handlar om att verkligen sätta sig in i konsumentens verklighet (där livet händer) och utifrån den insikten omvandla kunskap till åtgärder som stärker relationer, förhöjer kundvärden och som i fallet med IKEA och produktnamn - är humoristiska. Här är några exempel på produktnamn och kopplade produkter that made my Day: 


Hur blir man lycklig i en relation - säng


Min sambo snarkar - dagbädd




Trött på tonårsson - resväska


Vem är vackrast i världen - spegel


Den enda lilla miss som jag kan se i detta underhållande case och exempel på digital innovation är att man inte kan googla på bildsök, men det är säkert något som IKEA snart kommer att åtgärda...

Och förresten - tack för tipset Sofia Norén, som berättade det här för mig!

//Malin Sundström 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar