fredag 23 september 2016

Simba visar vägen och skapar mervärde

På den senaste tiden har Borås Djurpark gjort mig riktigt glad inte bara en, utan två gånger! Den första glada nyheten var om lilla Bishara, den nyfödda noshörningskalven vars namn betyder just ”god nyhet”. Hur hör detta hemma på en blogg om detaljhandelns utveckling? Det gör det inte, men har ni sett den lilla krabaten, hen är ju ursöt!
(foto: www.boraszoo.se)

Nyheten om tillskottet fick mig att börja fundera på om det inte är dags för ett besök hos djurparken snart igen. När jag sedan läste om deras senaste satsning på appen "Simbas Äventyr" så tänkte jag att jag måste väl känna någon med kids i rätt ålder, som jag kan kidnappa med till djurparken. Att vara 30-plus och ensam spendera en heldag på djurparken samlandes in virtuella mynt i en app avsedd för parkens minsta besökare kanske kan se lite udda ut, eller? Men jag vill ju så gärna testa!
Det är tillsammans med Borås-företaget Brainforest (tidigare Rekyl) som man tagit fram en app som kombinerar både kunskap och aktivitet för att få besökarna att röra sig i hela parken och dess 40 hektar. Lösningen går ut på att barnen runt om i parken kan svara på frågor om djuren, besöka deras hagar och på så sätt samla in virtuella mynt. Mynten får man sedan byta in mot en fysisk present i djurparkens souvenirbutik. Är det bara jag som tänker mer klirr i kassan? Önskar att man kunde vara en fluga på väggen, se med hur mycket trafiken ökar till butiken och framförallt hur mycket merförsäljning denna upplevelse genererar. Läs mer om projektet hos Brainforest
(foto: Brainforest)
Inom detaljhandeln har vi under en längre tid pratat om kundupplevelse och köpupplevelser. Häromdagen stack forskaren Anita Radon ut hakan i Dagens Handel och påpekade att upplevelse-resonemanget nu är uttjatat, det är dags att resonera om det skapade värdet. Ovanstående app skapar ju utan tvekan ett mervärde i den kunskap som barnen får om djuren. De kan på ett enkelt och interaktivt sätt lära som om parkens djur. Jag vågar dessutom gissa att appen i många fall lyckas vara mer inspirerande i berättandet än halvtröttna småbarnsföräldrar som släpar runt på både barnvagnar, barn och diverse packning som krävs för besöket.
I sitt resonemang om att det är dags att skrota upplevelse-fokuset berör Anita också lojalitetsbegreppet och uppmuntrar företagen att på allvar fundera över vilken typ av lojalitet de vill ha av kunden. Utan att testat "Simbas Äventyr" ännu så kan jag inte låta bli att fundera vad nästa steg i appen är. Att skapa ett mervärde, där och då, vid besöket i djurparken känns spännande men hur kommer Borås Djurpark sedan ta besöket vidare. Familjer kan investera i ett så kallat Lejonkort, ett säsongskort vilket innebär att man kan besöka parken så många gånger man vill under ett år. Lejon-kortet öppnar dessutom upp för rabatter hos andra djurparken och verksamheter i Borås med omnejd. Kommer den värdeskapande appen knytas ihop med Lejonkortet? Kommer besökare med Lejonkort kunna låsa upp nya banor, nya frågor eller extra ”vip”-upplevelser i appen? Hur kommer djurparken kombinera dessa funktioner för att skapa känslan av att man som besökare med lejonkortet får det där lilla extra som man som lojal besökare vill premieras med.
Ser framemot att både testa och följa "Simbas Äventyr" och hur appen utvecklas. Min magkänsla säger att det inom kort kommer dyka upp en hel del bilder på både noshörningskalvar och mina favoriter girafferna, både på min instagram och i mitt Facebook-flöde. För finns det inte i sociala medier, har det aldrig hänt eller? ;)


//Tanja Olsson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar