tisdag 5 januari 2016

Livsmedel och trender

En temperaturmätare vad gäller förändrade vanor kan man hitta om man studerar livsmedelsförsäljningen i Sverige. År 2014 redovisade SCB intressant statistik som bl.a. visar att svenskarna köper mer ekologiska varor i butiken. Av all försäljning stod de ekologiska varorna för 6 procent och det är en ökande andel jämfört med året innan. Det ska bli intressant att se andelen ekologiska varor i förhållande till totala antalet varor för år 2015. Jag misstänker att den har ökat ännu mer nu!

Själv har jag allt oftare börjat välja de ekologiska alternativen. Framför allt när det gäller frukt. Om det inte finns ekologiska bananer så avstår jag helt enkelt att köpa bananer. Det trodde jag inte skulle hända men så är det. Och skälet är en kombination av insikt och dåligt samvete. När min dotter Sofia arbetade i frukt- och grönsaksavdelningen på en ICA-butik så berättade hon att de alltid hade handskar på sig när de hanterade vanliga bananer. Annars fick de frätskador på händerna.

En annan intressant utveckling är försäljningen av sötsaker. Vi svenskar köper extrema mängder godis och livsmedel med socker i som sylt och choklad.  År 2014 uppgick försäljningsvärdet till 26 miljarder kronor för sådana varor, vilket är en ökning med 4,9 procent jämfört med år 2013. Jag misstänker att år 2015 kommer att visa på ytterligare en ökning. För egen del har jag nog bidragit till försäljningsökningen men har allt oftare drabbats av dåligt samvete när jag står där vid godishyllan med min påse. Det kan ju inte vara bra att trycka i sig sådana mängder godis? I år har jag lovat mig själv att tänka mig för. Jag vågar inte säga att jag ska sluta äta godis och socker, men jag ska i vart fall tänka till en extra gång innan jag går fram till lådorna med smågodis.

Men vad säger då den här statistiken om oss svenskar och våra vanor? Ja, en enkel analys säger att svenskarna har blivit mer medvetna. Vi letar efter hälsosamma livsmedel på vissa områden och vi har råd att välja dessa alternativ oftare än för några år sedan. Hälsa hör ihop med vad vi äter och det är nog en sådan medvetenhet som också återspeglas i försäljningsstatistiken. Den reflekteras också i antalet gym och träningslokaler i landet, tillsammans med ökningen av antalet personer som utövar yoga, gruppträning och reser på boot camp.

Men vi har samtidigt en annan grupp konsumenter som stoppar i sig osunda mängder godis. Det är troligen en annan grupp konsumenter än de som tränar och väljer ekologiskt. Eller så är det så att konsumenterna är kluvna och kompenserar sitt godisintag med sunda val vad gäller ekologiska varor? För en del så blir det kanske ett nollsummespel där vi väljer ekologiska bananer och en påse godis i samma varukorg.


När jag letade bland 2016-års trendspanare och deras kvalificerade gissningar om vårt nya år så hittade jag mycket som kretsade kring träning och hälsa. Man lyfter fram s.k ”super food” (mat med extra mycket vitaminer) men även ekologiska varor, rättvisemärkta och Fair trade. Extra glädjande är att matsvinnet också har uppmärksammats och att människor spås bli bättre på att ta tillvara mat år 2016. Jag får dåligt samvete varje gång jag slänger livsmedel och ska verkligen försöka bättra mig det här året.

//Malin Sundström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar