tisdag 26 januari 2016

Från materialflöde till värdenät

Snart kommer en ny bok ut som jag vill uppmana er att läsa. Den heter "MA/Logistik - Från materialflöde till värdenät" och är skriven av en av mina favoritprofessorer: Dag Ericsson. Jag har haft förmånen att följa med på resan innan boken blev klar och läst och bollat idéer med Dag under en tid. Och det har varit en intressant resa.

Vårt gemensamma intresse har varit diskussionen om logistikens vara eller inte vara, där både Dag och jag är överens om att det gamla sättet att definiera marknadsföring hade ett större och mer korrekt helhetsperspektiv på företagens verksamheter. Förr pratade man nämligen inte om marknadsföring, utan kallade det för distributionsekonomi. Ett sådant begrepp känns också mer klockrent i dagens samhälle där kanaler smälter samman, där kunden förväntar sig samma upplevelse oavsett vilken kanal man handlar från och där kunden kräver fullständig flexibilitet i både erbjudande och leverans. 

I boken får ni följa utvecklingen uppkomsten av traditionell logistik och förändringen mot en mer konsumentdriven aktivitet, där ursprunget handlade om planering, utveckling, samordning, organisation, styrning och kontroll. Aktiviteter som sedermera fick ge utrymme för flexibilitet, innovation, synkronisering, strukturering, guidning och feedback. Dag menar att det troligen var IT som initierade den stora förändringen inom logistiken, eftersom man med hjälp av IT kunde bli mer effektiva. Den moderna logistiken av idag beskrivs med kuslig precision och flera gånger när jag läser boken förundras jag över att Dag, som faktiskt börjar bli lite till åren, är så insatt och framsynt. 


Det är i den konsumentdrivna logistiken som Dag och jag så ofta hittar något att prata om och jag ser fram mot att få skriva fler texter tillsammans med professor Ericsson under det här året. Och jag hoppas att många av er tar tillfället i akt och läser Dags senaste bok. Den ges ut av Plan och kommer under våren. 

//Malin Sundström


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar