tisdag 22 december 2015

Köpprocessen är inte längre simpel


Malin Sundström och hennes kollegor släppte nyligen boken Köprevolutionen som beskriver hur den digitala världen förändrar våra köpbeteenden. I boken talar de bland annat om hur konsumenter rör sig i olika kanaler beroende på hur ”digitalt kompetenta” de är. Detta fenomen bidrar till att köpprocessen inte längre är lika förutsägbar utan att den idag ser väldigt olika ut beroende på konsumentens digitala vanor.
Köprevolutionen, Liber, 2015.

Begreppet ”omnikanaler” har nästan kommit att bli urtvättat den senaste tiden och baseras på att kunder är extremt digitalt kompetenta och rör sig i alla dessa kanaler. En tanke som kanske ligger lite före sin tid, om du läst Köprevolutionen, eftersom långt ifrån alla rör sig i alla dessa kanaler. Skulle vi till exempel idag fråga tre konsumenter, med olika digital kompetens, hur de gick tillväga när de köpte en ny soffa skulle det ungefär låta så här:

Erik, 47 år, ”Vi bestämde att vi skulle köpa en soffa och åkte därför till den butik vi köpte vår fåtölj för några månader sedan, mannen där var så trevlig och duktig.”

Klara, 23 år, ”Jag har varit lite trött på min ärvda soffa ett bra tag och så en kväll satt jag och kollade på min favorit-serie Girls på SVT Play. Då var det en av tjejerna där som köpte en såå snygg soffa och då tänkte jag, den måste jag bara ha! Så jag började googla, och tillslut hittade jag en liknande soffa som man dessutom kunde få hemkörd, som hittat ju!”

Hanna, 19 år, ”Jag hade precis fått min första lägenhet och ville ha en riktigt snygg och prisvärd soffa, så jag satt och kikade lite på nätet tillsammans med en kompis. Hon hade själv precis köpt en skitsnygg soffa från IKEA, så vi bestämde oss för att åka dit ihop. Väl på plats hittade jag en riktigt fin och framförallt skön soffa som jag dessutom kunde ta med hem direkt!”

Ovan har vi alltså tre olika konsumenter som alla rör sig i olika former av kanaler vilket gör att processen ser olika ut. Det är alltså inte längre självklart hur köpprocessen utformar sig utan beror mer på den digitala kompetensen och vilka komponenter man anser viktiga i sitt beslut. Erik tycker till exempel att det är otroligt viktigt med personalen och skapar gärna en relation med denne. Klara, däremot, vill bara ha den där ”såå snygga” soffan som hon dessutom såg i sin favorit-serie. Som tredje alternativ har vi också Hanna som tycker att sina vänners erfarenhet och råd väger tyngst i hennes beslut.
//Sofia Norén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar