torsdag 1 oktober 2015

Tänk om. Tänk helhet. Tänk handel!

Tanja Olsson gästbloggar

Innan mitt blogginlägg börjar på riktigt vill jag vara väldigt tydlig med att jag gillar staden Borås skarpt! Må hända att jag inte hejar på stadens stolthet på fotbollsarenan, men som inflyttad tycker jag att Borås har allt. Ett levande centrum, aktiviteter för alla smak, tycke och åldrar. En attraktionskraft att locka hit stora arrangemang och ett aktivt näringsliv som inspirerar. Knalleandan är enligt mig högst levande! Jag om någon är utan tvekan en Boråsambassadör! 

Det är väl just för att jag gillar staden entreprenörsanda så mycket som jag ibland kan bli lite konfunderad över den här envisheten kring ehandeln. Har man kört fast i ett gammalt hjulspår?

I skrivande stund sitter jag på Åhaga på Näringslivsdagen och ser med spänning framemot dagen. Under inledningen uppmuntras vi att tänka om och tänka nytt! Och med tanke på Borås stads vision för 2025 vill jag skicka tillbaka den uppmuntran med en twist. Tänk om och tänk helhet! 

I visionen står bland annat att vår stad ska tillhandahålla spetskompetens i flertalet område och här gillar jag verkligen hur man tänker men i nästa andetag så känns visionen som är knappt tio år bort redan som förlegad. 




Det är inte bara det förlegade ordet att skapa spetskompetens inom elektronisk handel som får mig att fundera utan även det faktum att väljer att särskilja e-handel från fysisk handel. Konsumenten kommer i framtiden inte särskilja fysisk handel från e-handel, man kommer handla av ett varumärke och var när och hur det passar kunden. 

Så varför ska vi i vår vision för denna fantastiska stad göra det? Vår vision för 2025 är redan förlegad. Jag uppmuntrar Borås Stad: Tänk om och tänk helhet! Tänk handel!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar