lördag 25 juli 2015

Framtidens ultimata butik

Sofia Norén gästbloggar

Tänk dig en butik med meterlånga köer till kassorna och uttråkade kassörskor. Tänk dig istället en butik helt utan kassaköer eftersom det inte finns några kassor. En butik där du istället möts av personal som kan lägga fokus på dig som kund och där själva köpet är så smidigt att det praktiskt taget känns som att stjäla. Jag talar om framtidens ultimata butik.

Googles butik i London

Utan tvekan märker man just nu av det heta diskussionsämnet betalningar. Vad är det smidigaste sättet att betala på? Kassor och kortmaskiner, behöver vi verkligen det? Ska vi bli ett kontantlöst samhälle? Ja, frågorna är många och minst sagt komplexa och att försöka besvara de i ett ynka blogginlägg vore som att köra huvudet i väggen. Istället ska jag försöka beskriva min egen bild av den ultimata framtidsbutiken med särskilt fokus på betalningslösningar.
 
Handelslabbet, SIIR, Högskolan i Borås
Som konsument kan jag ibland komma på mig själv med att hellre hoppa över ett köp än att behöva ställa mig i kassakön. Förmodligen är jag inte ensam om att känna så och absolut, det har kommit alternativ så som självscanning och snabbkassor där man kan scanna in sina egna varor och betala. Fantastiskt smidigt om man har få varor eller om man tycker det är roligt att gå runt med den där scannern, som jag alltid lyckas glömma i frysdisken och som någon stackars butikspersonal sedan får springa runt och leta efter. Ännu bättre blir det när man får en avstämning just den där dagen man har extra bråttom. Som sagt, dagens betalningslösningar är inte helt hundra och kan i värsta fall förstöra hela köpupplevelsen.

Hur skulle då ett perfekt butiksbesök se ut? I mina ögon skulle målet vara att ett köp i en butik ska vara lika enkelt och bekvämt som att handla i en butik på nätet. Ett klick och sen är det klart. Bort med kassorna, kassörskorna och köerna. Satsa på mobila betalningar där varorna är rfid-märkta och på så vis kan läsas av endast genom att gå förbi en avläsare som är placerad vid butikens utgång. Själva köpet genomförs sedan direkt via mobilen där du som konsument enkelt godkänner betalningen och i samma veva larmas produkten av och du kan stega rätt ut på gatan utan att ha passerat en kassa. 

//Sofia Norén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar