måndag 4 maj 2015

Trogen eller otrogen kund?

Julia Winbom gästbloggar
Behåll dina kunder genom digitala erbjudanden via mobilen!

Jag påbörjade ett blogginlägg i höstas och minns att det var en regnig dag, en regnig dag som kommit alldeles för tidigt. Det var bara augusti och hösten har redan knackat på dörren. På lunchen kände jag att jag är riktigt fikasugen, jag skulle helst suttit på ett café hela dagen. Jag hade 30 min kvar av lunchen och tillsammans med min kollega sprang vi ut för att köpa något smarrigt så vi svängde in på Espresso House.
Vad vi inte visste var att Espresso House denna dag skulle ge oss lite ljus denna mörka höstdag. I utbyte mot att vi laddade ner deras app fick vi gratis kaffe. Vi gick därifrån lyckliga och företaget blev lyckligt. Espresso House hade fått två nya kunder i sitt register som de kunde ha koll på i framtiden och rikta erbjudanden till. Självklart kommer vi köpa ännu mer hos Espresso House nu när vi är med i deras digitala kundklubb.
Jag har alltid varit en narkoman av kundklubbar och sett stor förändring på senaste tiden. När jag började med klubbkort var de oftast i pappersformat (trots min ringa ålder), än har t.o.m. Gina Tricot och Pocket Shop sina pappersklippkort som jag tyvärr ofta slarvar bort. Däremot hoppade jag nästan till av lycka i kassan för något år sedan när jag handlade på Hemtex. Äntligen räckte det med att jag skrev på snabbt och vid varje köp därefter behövde jag endast ange mitt personnummer till kassörskan.

Ännu gladare blev jag på Hemköp när jag kunde göra mitt klubbmedlemskap via mobilen i kassakön. Jag behöver inte längre tänka ”jag gör det när jag kommer hem” för då blir det inte av, nu kan och krävs det istället att jag som konsument kan ansluta sig direkt när jag har fokus på det. Om jag ska vara ärlig handlar jag nu hellre på Hemköp än Willys även om Willys har liknande produkter till en billigare peng för nu blir mina erbjudanden mer påtagliga från Hemköp när jag får rabatter i olika former som klubbmedlem.  
Såhär några månader senare slinker jag in på Espresso House och när jag kollar i appen dyker det upp erbjudanden såsom möjligheten att gradera upp kaffet till en större helt kostnadsfritt eller får en kaka på köpet. Jag har inte gått ”all in” än och laddat pengar i appen som jag ser att människor både framför och efter mig i kön har gjort men så småningom är jag nog med där.

Som handlare kan man inte göra allt men man kan och måste ta reda på vilka ens kunder är och rikta specifika erbjudanden för att på så vis få dem att vara trogna (förhoppningsvis resten av livet). Allt handlar om att kittla sina kunder och underhålla dem med fina erbjudanden för annars kan dina kunder likaväl vända sig till dina konkurrenter.

Relaterade länkar:
https://loyo.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar