tisdag 4 november 2014

Ost med larver i

Hemma igen efter ett par underbara dagar på Sardinien. Med i bagaget har jag en massa intryck av en plats mitt i Medelhavet som kändes som en blandning av Italien, Frankrike och Bysantinska Riket. Självklart spanade jag in handelslivet och kunde konstatera att handelns digitalisering inte har nått Sardinien. Där lever de små butikerna utan elektronisk kassa ett blomstrande liv, varorna packas upp i maklig takt, kyldiskarna (de få som finns) ser ut som de vi hade i svenska butiker på tidigt 70-tal, och utbudet är minst sagt speciellt.
Fotograf: Camilla Carlsson

Några i mitt resesällskap provade en rutten fårost,  Casu Marzu, som har en egen tillverkningsprocess som kan få de mest garvade surströmmingsätare att rynka på näsan. Fårosten placeras i en mörk och varm källare med gluggar så att flugor kan komma in. Flugorna lägger snabbt larver i osten som börjar tugga på den, spotta ut den och omvandlar den hårda osten till en mjuk sörja. Denna "delikatess" smakar som en stark gorgonzola men man får passa när osten breds på brödet, så att det inte kommer med för många larver. Jag ångrar mig faktiskt inte att jag avstod att smaka. Kolla in den här filmsnutten så kanske ni förstår.
Fotograf: Camilla Carlsson

//Malin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar