söndag 9 november 2014

Det krävs passion

Jag är inne i en Winnerbäck-period just nu. Min dotter brukar säga att jag blir så där inåtvänd när Winnerbäck får rulla på om och om igen. Själv tycker jag att hösten är en bra tid för eftertanke och då är Lasses texter och musik helt fantastiska. Har funderat en del på följande strof: "stackars hon som flyter med som aldrig lärde sig ta sats hon som ägnade all sin tid åt nåt hon inte ville bli för det var bara där det fanns en plats..."

När jag var yngre och trodde att man tidigt var tvungen att välja yrke kunde jag ibland känna stark olust. För jag hade verkligen så svårt för att bestämma mig för vad jag ville bli. Det enda jag visste var vad jag INTE ville bli, och det var precis en sådan person som Winnerbäck beskriver. En person som jobbar med något som man inte brinner för, som utbildar sig till något som ger ett säkert, men oerhört trist, arbete. Som går till jobbet varje dag och längtar till att arbetsdagen ska ta slut. Som saknar passion.

För det krävs passion, att man brinner för det som man arbetar med. Det är jag helt säker på. Passionen gör att du utvecklas, att du bidrar och att du förhoppningsvis också smittar andra med glädje och kraft.

Men att ha ett passionerat förhållande till sitt yrke innebär självklart inte att varje dag på jobbet är rolig och fantastisk. Nej, ibland kan det faktiskt vara ganska tungt och slitsamt. Men någonstans finns alltid glädjen där. Och i detaljhandeln hittar du ofta människor som drivs av samma kärlek och passion till sitt yrke. Som är stolta över sina kunskaper och förmågor. Som älskar det de gör och som påverkar sina medarbetare med positiv energi. 
Fotograf: Camilla Carlsson

För några dagar sedan fick vi på SIIR ta del av lite passion bland studenterna som läser på Butikschefsprogrammet. De presenterade sina idéer om framtidens butik och Camilla Carlsson som var med och lyssnade var helt lyrisk efteråt. Så många spännande idéer om framtidens butik var det länge sedan som vi mött. Det här kommer vi att återkomma till i den här bloggen och kanske också presentera en eller annan idé som kan sprida lite innovation och passion till handeln. Det handlar t.ex. om hologram, hållbarhet, digital teknik och att minska kundens osäkerhet. Men det handlar också om passion. För det krävs passion för att vara framgångsrik. 

//Malin 
Camilla Carlsson och Malin Sundström, SIIR, fotograf: Moa Carlsson, 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar