onsdag 13 augusti 2014

Vem vill handla via mobilen?



Jag fick ge upp häromdagen och inse att jag ser på tok för dåligt när jag ska läsa. Armarna räcker helt enkelt inte till längre och jag begav mig till världens bästa optiker - Glasögonmäster i Borås.  Där fick jag både tröst och hjälp av Fredrik som utlovade snabb hjälp och ett par nya glasögon inom loppet av en vecka. Så nu ser jag glasklart igen och har självklart kastat mig över nyheter inom handeln igen.


Fast jag kommer inte att handla via mobilen. Om/när jag handlar i webbutiker så gör jag det via laptop eller möjligen surfplatta. Mobilen går bort. Varför det är så för min del trodde jag hörde ihop med att jag sett sämre ett tag. Men efter ett tags funderande inser jag att det bara är en liten del av förklaringen. Mobilen känns inte som ett naturligt verktyg för handel. Med undantag för sms-biljetter och dylikt förstås. Och med undantag för att surfa i webbutikerna för att därefter gå in i butiken via min platta eller laptop…
Foto från Handelslabbet - e-handelstest

Så jag måste vara konstig, eller? För nya rapporter från Capgemini och IMRG visar att den mobila handeln ökar! Vissa handelsaktörer i UK uppger att den mobila andelen köp överstiger 30 procent, vilket för mig låter som svindlande siffror. Men om vi betänker att man i definitionen ”mobil handel” inte enbart menar mobiltelefon utan även surfplatta, ja, då blir det mer trovärdigt. Och då inser jag också att jag kanske inte är så konstig. Det handlar bara om hur man definierar mobil handel.

Bland de aktörer som ökar sin andel mobila köp så är en majoritet multikanala handlare som t.ex. Moss Bros, medan de s.k ”rena e-handelsföretagen” inte står för samma ökning. Det här är också intressant och man kan säkert dra olika slutsatser från det. 

En förklaring kan vara att konsumenter är vanemänniskor - de handlar så som de lärt sig. Och nu när vi lärt oss att "e-handla" så gör vi det via datorn. Och då besöker vi också e-handelsbutiker. Men när vi prövar något nytt som t.ex. att shoppa via mobilen eller plattan, då har vi inte samma ensidiga tanke att vi också måste hitta "e-handelsföretag". Nej, då inträder en annan, kanske lika enkelspårig tanke: då letar vi efter de vanliga butiker som vi handlar från i de fall då vi inte e-handlar. Då blir det naturligt att googla efter butiksnamn som vi känner till från de välkända shoppingstråken i staden eller köpcentrat. Eller så har ni läsare någon annan förklaring? Hör av er i så fall, för det vore intressant att höra andras åsikter om varför andelen mobila köp ökar bland de multikanala företagen, men inte i lika snabb takt hos de rena e-handelsföretagen.

//Malin
Foto: Jan Pettersson, BT

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar