lördag 9 augusti 2014

Ambulerande butiker - årets trend 2015?

Julia Winbom gästbloggar

Väl tillbaka från semester har jag lyckats tillbringa en helg på festival men något digitalt armband fick jag inte (det var dock en mindre festival utanför Stenungsund med ca 400 besökare). Jag ska erkänna att jag ändå är imponerad av deras snygga och mobilanpassade hemsida samt deras smidiga digitala betalningslösning.

Nog talat om det och tillbaka till en annan trend som jag hittat på Göteborgs gator. Nu när det är fint väder har jag valt att traska genom innerstan varje dag hemifrån till kontoret. Lite tråkigt känns det att återvända till den stad jag under sommaren undvikit för att istället upptäcka nya platser och mer trendiga städer som b.la. Köpenhamn. Något som dock fick mina fötter att stanna till och ta en bild var denna…


Aldrig tidigare har jag sett en Food truck (ambulerande matförsäljning) på Göteborgs gator så jag började googla lite för att lära mig mer om konceptet. 10 vagnar har alltså fått tillfället att i 14 månader befinna sig på utsatta ställen i innerstan för att servera sin konceptuella mat. 5 av dessa företag har en Facebooksida, 2 har ett Instagramkonto och det talas även om att en app ska framtas av Göteborg stad, likt de har i Stockholm för sina 100 stycken Food trucks. Detta gör att konsumenten vet exakt var deras favorit truck befinner sig för stunden då fordonet endast får stå parkerad på ett och samma ställe i 4h för att sedan ta sig vidare till nästa tillåtna ställe.


Några som gör det riktigt bra är Mi Taquito – Mexikanska tacos. De gör uppdateringar på sitt Instagram- och Facebookkonto dagligen och gör även medförsäljning genom att sälja in sig på events och nattklubbar som The Docks på bananpiren i Göteborg. Konsumenterna hjälper till att hålla deras sociala medier-sidor uppdaterade genom att kommentera på deras flöden b.la. för att rekommendera maten till andra samt fråga var deras fordon kommer dyka upp härnäst.



Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att Food trucks lever upp till tre saker som ger framgång:

1. De gör något internationellt, nytt och trendigt! Svenskarna är ett berest folk och kan tycka att kalla Sverige är tråkigt men konceptet har bidragit till en utomlandskänsla där 9 av 10 Food trucks har valt att influeras av internationella smaker.

2. De skapar interaktion med sina konsumenter! Genom att öppna Facebooksidor och Instagramkonton skapar man dialog med sin kund både innan, under köpet och efter vilket gör att konsumenten känner tillhörighet.

3. De ger personlig & proffsig service! Dessa personer brinner för det dem gör och de tar sin tid att förklara innehåll och konceptet för sina konsumenter även om kön är lång.

Främst är ägarna entreprenörer men vad är det som säger att befintliga företag inte kan använda sig av denna idé med dessa tre ingredienser till framgång? Detta för mina tankar till de Pop-Up stores som dykt upp på turistgatan, Avenyn, i Göteborg. Jag tror starkt på detta koncept, att synas på en mer rörlig gata för att under en kort period marknadsföra sin befintliga butik samtidigt som man får en chans att göra en riktigt kul digital marknadsföring i samband med denna korta ”utflytt”. Har man en fysisk butik lotsar man konsumenterna dit och har man en e-handel leder man konsumenten dit. Människor är i rörelse hela tiden och de är uttråkade idag, är man inte där de befinner sig för stunden så tappar man dem.



Jag har själv fastnat för Balders Hage som under en månads tid flyttat upp till Avenyn. Från att ha besökt deras fysiska butik ca fyra gånger årligen har jag efter att jag besökt deras Pop-Up butik lagt till dem på Instagram samt hunnit besöka deras fysiska butik tre gånger på en månad. För mig har butiken visat prov på nytänkande, interaktion med sina konsumenter och gett proffsig service, kanske känner du igen det från mina tre hemliga ingredienser jag nämnde här ovan? För mig är detta A och O när jag går från betraktare till stammis.

Nä, nu ska jag gå för dagen och lite kurrar det allt i magen. Kanske svänger jag förbi en Food truck om de dyker upp på vägen hem, kanske går jag t.o.m. en omväg om jag lockas av någon uppdatering på Instagram. Snabbt och enkelt nu när solen lyser och jag vill göra annat än att stå i köket hela eftermiddagen!



Julia Winbom, Svensk Digital Handel www.dhandel.se
Twitter:
@JuliaWinbom @digitalhandel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar