tisdag 22 juli 2014

Trevlig sommar och semester

Tillbaka i Sverige efter diverse resor och tar med mig massor med intryck och inspiration. Det har varit intressant att besöka livsmedelskedjor som tex Mercadona, Carrefour och Foodland för att leta efter innovationer och nyheter, även om jag ofta blivit besviken. Det som varit överlägset bäst i jämförelse med Sverige och svensk handel har varit service. Inte så förvånande.

Jag har också fått en hel del nya tankar att bearbeta under min semester som startar nu. Tankar om nya samarbeten med forskare, idéer om nya forskningsstudier och papers och framför allt - inspiration från andra forskningsdiscipliner som t.ex. design, teknik och matematik. Efter flera spännande möten med människor har jag också fått en del tankeväckare kring hur man ser på handel och handelsföretag. Det finns starkt rotade föreställningar bland de amerikanska vänner jag träffat om hur olika företag, och framför allt - hur dessa företags kunder "ÄR". En kille berättade om hans och hans vänners vana att då och då spela "Walmart-bingo". Det går ut på att besöka en Walmart-butik och tävla om vem som kan få in flest kryss på en egen tillverkad "bingobricka" där man beskrivit ett antal egenskaper hos typiska kunder (inte särskilt snälla beskrivningar av människorna). Det framgår också tydligt att inte ens i USA anses det särskilt "fint" att arbeta inom handeln. I handeln arbetar man om man inte kan hitta något annat. Visst är det märkligt? Vad beror det på att handeln nästan överallt har en sådan låg status? LÖNEN säger säkert många. Och jag är beredd att hålla med. Men det handlar säkert om andra variabler också. Som att karriärvägarna är för otydliga, att internutbildningen är för dålig, att vinster inte återinvesteras i verksamhet och personal, att kraven är för lågt ställda på de som anställs...ja, det finns säkert massor med skäl. Och det finns helt klart massor att göra.

Ett första steg kan kanske vara att tydliggöra hur viktig handeln faktiskt är för samhällsekonomin. Visste ni tex att handeln är den största privata arbetsgivaren inom EU om man ser till antalet anställda?

Men, men, jag ska inte bli så långrandig i det här inlägget, för semestern väntar på mig. Jag känner alltid när jag kommer hem att det är bra borta, men bäst hemma. Så nu ska jag njuta av den mest underbara platsen på jorden - Holsljunga, Prästgården och framförallt, mitt Brygghus. Där ska jag sommarpyssla, fixa med förvaring, leka med akvarellådan, skörda tomater i växthuset, plocka kantareller, baka kanelbullar till ungarna, bjuda grannarna på grillkvällar, jogga ute på Näset, ja...allt det där som hör sommaren till. Och självklart gå ner till Holsjön på kvällarna och simma en liten tur. Och känner jag mig själv rätt så blir det nog en eller annan rad skriven på den nya boken som jag ska göra tillsammans med Pernilla Jonsson på Kairos Future. I vart fall under de regniga dagarna.

Livet är underbart. Ta vara på det! Trevlig semester önskar jag er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar