söndag 13 juli 2014

Digitala armband - Årets smultron

Julia Winbom gästbloggar

För några veckor sedan var jag på ett företagsmingel där Liseberg talade om sina digitala kanaler och hur det har hjälpt till att höja kundservicen. Som besökare kan man idag få unika erbjudanden som bl.a. köföreträde om man bokar via nätet. När jag själv stod i Helix-kön här om dagen så visades en skärm av vem som låg bäst till i spelet på Helix appen (fatta, en app för endast en produkt). Flertalet namn ploppade upp på de personer som stod och spelade i kön för att vinna det fantastiska priset – att få köföreträde.



Jag googlade vidare och pratade med människor om digitalisering inom upplevelseindustrin och kom fram till att på Disney Land kan man få allt i sitt ”inträdespass”. Besökaren får ett digitalt armband som kan laddas med pengar, hotellbokning, entré- & åkpass, köföreträde m.m. Allt för att förenkla för kunden.
Jag funderade starkt på om besöksnäringen och upplevelsen egentligen ligger några steg före handeln när det kommer till att digitalisera upplevelsen? Som ett svar på min fråga kom ett nyhetsbrev idag i min inkorg;

 ”I takt med att musiken digitaliserats har intresset för livemusik ökat och spänner numera över flera generationer. Festivaler är mer populära än någonsin. Årets Smultron 2014 är därför: Festivalpasset.” – HUI Research.
Jag pratade med min kompis som varit på Bråvalla i helgen som blivit uppstressad vid entrén då hon glömt ta ut pengar och kortbetalning kan ibland vara svårt på festivaler. Det hon inte visste var att hon smidigt på plats kunde fylla på sitt entréarmband med pengar som hon förde över direkt via sitt kontokort. Nu går jag själv på semester och även om inget festivalpass är bokat kanske jag ändrar mig på vägen för att uppleva denna digitala nyhet.
Avslutningsvis vill jag poängtera att e-handeln som kanal är viktig men den digitala upplevelsen är ännu viktigare för dagens generation. Integration mellan butik, e-handel, mobil och surfplatta kan vara A och O för att lyckas i långa loppet. I slutändan handlar det om att förenkla för kunden (för vi vill hinna med allt idag) och öka köpupplevelsen (för vi vill ha kul när vi gör ett inköp).
Ha nu en fantastisk (festival) sommar & håll mig gärna uppdaterad om era digitala upplevelser!


Julia Winbom, Svensk Digital Handel www.dhandel.se
Twitter: @digitalhandel @JuliaWinbom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar