måndag 2 juni 2014

Kan man e-handla sitt drömhus?


2007 när min avhandling om e-handel var klar tänkte jag: nu får det vara slut med e-handelsforskning. Och ungefär vid samma tidpunkt började e-handeln ta fart… Så ni förstår kanske att det har varit omöjligt att inte fortsätta med e-handel, även om jag nu för tiden menar att det är relativt ointressant att kalla det just för ”E” handel. Allt är handel. Ibland är det offline-handel och ibland är det onlinehandel. Vid några tillfällen kan man göra båda samtidigt, som vid ”click-and-collect”. 

Jag minns också att jag träffade en respondent under datainsamlingsperioden för min avhandling (2006-2007) som sa till mig att ”man kan nog handla allt i hela världen på webben, man kan köpa bilar, kläder, smink, resor, biljetter, telefoner, sprit, cyklar, mat…ja allt…faktiskt”. Och visst är det så. Man kan till och med e-handla sin drömvilla på nätet. Eller – nästan i alla fall.





I våras fick jag besök av två drivna affärskvinnor som berättade en hemlis. Deromegruppen skulle börja med e-handel när det gällde A-hus. ”Det lär nog bli svårt” sa jag spontant… Men efter en längre diskussion började jag inse möjligheterna, och inte bara utmaningar och hinder. Varför skulle det inte gå? Det handlar om att ha modet att våga. Det handlar om att utveckla en spännande affärsmodell som är transparent och ger tydliga kundvärden. Den 5 maj lanserades sajten….


Och för ca två veckor sedan har första familjen designat och beställt sitt nya hus online. Redan samma dag som kontraktet skrevs kunde familjen dela nyheten och ritningen på Instagram. Så här säger en av familjemedlemmarna om köpet: 

 ”När möjligheten kom att kunna designa själva och köpa huset på nätet så blev vi eld och lågor. Vi har tidigare varit i kontakt med flera husleverantörer och visste i princip vad vi ville ha, men med A-hus Online fick vi möjlighet att formge vår unika villa tillsammans i lugn och ro framför datorn - hemma i soffan. Dessutom hade vi hela tiden koll på vad våra materialval kostade och vad slutsumman för huset kommer att bli”.


Och för vår del på SIIR kommer vi att följa utvecklingen med nyfiket intresse. Personligen är jag övertygad om att några svenska konsumenter mycket väl är redo för sitt livs köp på nätet, medan andra kommer att ha svårare för ett sådant köp. För konsumenter är olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar