måndag 9 juni 2014

Hurra för Göran Bille - men när blir det damernas tur?

Ni som intresserar er för handel har säkert redan hört nyheten om att Göran Bille lämnar Lindex till förmån för Gina Tricot. Det känns logiskt och som Boråsare hälsar vi Göran välkommen till handelsstaden nummer ett och hoppas att vi får ett intressant samarbete mellan Gina Tricot och SIIR.s Handelslabb. Det ska bli så spännande att följa GT framöver och jag tror att förväntningarna på Göran är mer än skyhöga. Bland många. Skälet är att Göran har varit vid rodret under en period då Lindex vuxit till en av Europas ledande modekedjor (om man får citera Dagens Handel). Och med ett sådant facit på handen är det lätt att ha höga förväntningar. På Lindex ersätts Göran Bille av Ingvar Larsson, tidigare design och inköpsdirektör och dessförinnan Lindex landschef i Sverige.
Göran Bille, snart ny VD på Gina Tricot
En tanke som slog mig när jag läste nyheten är dock: när blir det damernas tur?  Och den tanken har absolut inget att göra med Göran och Gina Tricot. Utan är mer en reaktion på att männen åter igen ersätter varandra i en bransch där sådant varit tradition alldeles för länge. Enligt Eva Halvarsson, VD på Andra AP-fonden, så kommer det ta 30 respektive nästan 50 år innan företagsstyrelser och ledningar är jämställda.

År 2008 skrev Svenska Dagbladet om avsaknaden av kvinnor i svensk detaljhandels styrelser och ledningsgrupper, och det är fortfarande lika aktuellt. Sex år senare. Och ärligt talat – hur bra är det? Någon kanske svarar genom att säga ”Vi jobbar aktivt med att få fram fler kvinnor i ledande ställning och på styrelseposter, men att hitta mångfald i kombination med rätt kompetens är så svårt…” Underförstått menar man: det finns inte tillräckligt med kompetenta kvinnor. Och jag säger: ”skitsnack”! Självklart finns det kompetenta kvinnor, precis som att det finns kompetenta män.
 
Jag har under alla mina år som handelsforskare mött en del kompetenta män och en del kompetenta kvinnor. Jag skulle nog våga påstå att kompetensen fördelat på kön är relativt jämnt fördelat. Däremot har jag numerärt träffat väsentligt många fler inkompetenta män. Skälet är att jag ofta möter personer i ledande ställning. Om alla bolag hade som målsättning att anställa och prioritera de personer med bäst kompetens, på allvar, då borde man sannolikt också ha ungefär lika många kvinnor som män i ledningsgrupperna och i styrelserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar