torsdag 19 juni 2014

Glad midsommar

Nu är äntligen midsommarhelgen här och många av oss har tagit oss till favoritstället för att fira en typisk svensk midsommar med sill och potatis. Själv ska jag fira midsommar i Danmark, något som börjar bli en vana för mig och mina vänner. I Danmark firar man inte midsommar och kanske är det därför jag tycker om att vara där just då. Det är lugnt och sansat. Inget dansande runt midsommarstänger eller fylla och bråk. Bara "dejligt". Och så har man ju möjligheten att få äta riktigt rågbröd, dricka en god öl och njuta av folkvimlet i Nyhavn. Oavsett vilka vanor vi har så önskar jag alla en riktigt glad midsommar!


 


Visste ni förresten:

att midsommar är en av årets största mathögtider?

att matjessillen dominerar bland sillsorterna på midsommarbordet?

att 96% av alla svenskar äter jordgubbar på midsommar?

att systembolaget fördubblar sin försäljning av starksprit veckan före midsommar?

att systembolagets kryddade brännvinssortiment ökar i omsättning med sju gånger, jämfört med en vanlig vecka?

att ca 25% av alla detaljhandlare i Sverige startar sina traditionella sommarreor veckan efter midsommar?



Malin Sundström, Akademisk föreståndare på SIIR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar