fredag 30 maj 2014

One for one – försäljning med omtanke!


Julia Winbom gästbloggar

Under 80-talet var tågluffningen i centrum för svenska resenärer. Idag är volontärarbete lika självklart som att ta studenten. Jag själv åkte till Guatemala när jag var 20 år och lärde ut engelska i en skola som ger barnen en bättre chans att lyckas vidareutbilda sig. Jag har nog aldrig känt mig så viktig, någonsin. När jag kom hem från resan blev jag fadder i hopp om att fortsätta göra något för de utsatta. Idag är jag mentor till en 14-åring, något som utvecklar både mig själv och henne.

Samtidigt som jag tror på den yngre generationens engagemang säger Jean Twegne, professor i psykologi vid San Diego State University i USA, att människor födda efter 1980 är mindre benägna att skänka pengar till välgörenhet och engagerade i socialt arbete. Jag tror att detta kan bero på att dagens ungdomar har svårt som det är med att hitta sig själva vilket gör att de fokuserar mycket på utseende, karriär och framtid. Butiker är därför ett perfekt skyltfönster att få människor att engagera sig enkelt samtidigt som konsumenten gör sina inköp.


Några som tänkt på en mix av försäljning och välgörenhet är Fuck Cancer som skapat en ny livsstil och trend via ett snyggt armband som hjälper dem att genomföra allt som de vill göra för sina medlemmar.

Ett annat exempel är när man kommer till kassan på t.ex. Lindex, H&M, Indiska, Ur&Penn så möts man av skylten ”runda upp” som gör att det extra du betalar går till en välgörenhetsorganisation. Dock kan det ibland vara tveksamt för konsumenter att lägga till pengar i ett stressigt köp.
Några som tänkt annorlunda och är ett nytt klockrent exempel på välgörenhetstänket är TOMS som säljer fantastiskt fina skor med en slogan ”With every product you purchase, TOMS will help a person in need - One for One”. I deras marknadsföring ser konsumenten tydligt vad företaget fokuserar på och vart pengarna går. 

Jag hoppas att fler butiker inspireras av TOMS och tar välgörenhetsfrågan på allvar för jag kommer fortsätta handla produkter som jag vill ha och inte bara det jag måste ha. Men jag vill köpa saker utan shoppingångest och om jag ska vara ärlig så kände jag att jag gjorde en god gärning när jag handlade skorna på TOMS.











Läs mer på temat om försäljning med omtanke här:
Fairtrade
Runda Upp
Toms
Psykologifabriken
Ung Cancer



Julia Winbom, Svensk Digital Handel www.dhandel.se

Twitter:
@JuliaWinbom
@digitalhandel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar