onsdag 16 april 2014

Vi är olika mogna för digitalisering

Tanja Olsson gästbloggar

För ett par veckor fick Malin, på dagenshandel.se, möjlighet att kommentera hur hon ser på framtiden för mobila betalningssystem och svaret blev ”när min mamma blir övertygad om fördelarna med att betala med mobilen, då kommer det att slå brett”. Just den kommentaren fick mig att fundera och relatera till de personer jag har i min närhet. Min känsla är att Malins mamma nog kommer bli övertygad att testa långt innan min pappa gör det. 

Min pappa känns som en helt vanlig person, som närmar sig 60 år. Han arbetar i industrin och har jobbat i hela sitt liv. Han bor i hus i ett mindre samhälle med min mamma och deras två hundar. Hans tre barn är utflugna sen flera år tillbaka. Vill inte kalla honom för teknikskygg men han påminner ofta om klassiska citat som ”varför ska vi köpa en DVD, det kommer alltid finnas VHS-band” eller ”Det där med CD, kan det vara något?”. Tilläggas bör också att när vi ville köpa en ny telefon till honom senast han fyllde år så valde han en Doro. Inget ont mot varken min pappa eller Doro men det är just här jag ser att företagen har en stor utmaning att övervinna kring alla de tekniska hjälpmedel som finns eller som håller på att utvecklas.

Bredden på digital kompetens i samhället är så enorm. Det finns 2-3 åringar som spelar och leker med smartphones eller surfplattor som om det vore det mest självklara i världen. Sedan finns det till far- och morföräldrar som fortfarande vill skriva en check och gå till banken för att betala räkningarna. Självklart är detta två extrema motpoler men det ligger en stor problematik i det jag beskriver, som företagen måste ta ställning till och agera utifrån. Hur man fångar upp dem som ser tekniska hjälpmedel som självklara och som ett måste för att köpsituationerna ska upplevas så enkla som möjligt. Och hur man tillgodoser de konsumenter som känner att tekniken skapar mer förvirring än nytta.



Det är inte heller så enkelt att ”skylla på” målgruppens ålder. Jag tar min pappa och Malins mamma som exempel igen: 
Malins mamma, en kvinna i 80 års åldern som har en i-phone som hon använder flitigt, tar foton, sms:ar, chattar, spelar Wordfeud etc. 
Och så min pappa, som är mer än 20 år yngre och som önskade sig en Doro-mobil på sin 57-års dag. 

Självklart kan ålder vara en påverkande faktor men absolut inte avgörande. Viljan att testa mobila betalningslösningar kan även påverkas av faktorer som individens intresse, vilja att lära och testa nya saker, digital mognads- och kunskapsgrad, kundens behov och i vilket sammanhang man som företag möter individen och hur den upplevda säkerheten i betalningslösningen.

Så lösningen i mobila betalningar ligger egentligen inte i en enkel, bra och fungerande teknik. Företagens utmaning ligger i att förstå vilken kund och i vilket sammanhang som kunden vill använda applikationen. Att ta reda på när, var, hur och varför kunden skulle vilja överge sitt invanda kort och kontantbeteende och börja betala allt mer med sin mobil.

Tanja Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar