måndag 20 januari 2014

Desigual på Ellos


Som Spanienfrälst semesterresenär har jag mer och mer dragits till Desigual. Kan väl heller inte sticka under stol med att jag inspirerats av en kreativ spansk kollega som arbetat mycket med företaget. Och när han pratar om Desigual så blir man nästan kär. För det handlar så mycket om känsla om färger om kärlek till design och mode. Och dessutom om kunskap om kvinnors behov av mode och kläder. Har fått alldeles för många mail där han tipsat mig om nyheter, om kreativitet och om mode. Så när jag senast var i Spanien så lät jag allt förnuft fara och flyga och handlade så mycket jag bara hann med. Och var oerhört glad.... ända tills jag kom hem och upptäckte att Ellos faktiskt säljer Desigual, och Zalando och Miinto och Nelly och .... ja ni förstår...


Och genast blev världen lite mindre. Och lite tråkigare. För på något sätt vill man kanske hitta det där unika, det som inte alla andra har (även om jag VET att Desigual inte anses av alla som så särskilt unikt...) Samtidigt som man undermedvetet vet att den tiden är förbi. För i takt med att detaljhandeln blivit mer kostnadsdriven har också de riktigt stora blivit mer dominanta. Och det gäller såväl detaljhandelskedjorna som de stora varumärkesproducenterna. Det är svårt för en liten aktör att tävla med de stora, i vart fall när det gäller pris. 


Jag får ibland frågor (mest från studenter och bekanta) vad det beror på att alla köpcentra i Sverige, Norden och Europa börjar se likadana ut när det gäller utbud. Ni som läser den här bloggen har säkert ungefär likadana förklaringar som jag - att det beror på economics of scale och alla de fördelar som fenomenet ger till stora aktörer. 

Men kanske är också en förklaring att det kan bero på lite "fega" kommersiella fastighetsägare och de som ansvarar för verksamheten vid köpcentra och centrumutveckling. Det är ju mycket säkrare att ta in aktörer som är etablerade, som kan betala de hyror som måste betalas, som står för säkerhet och välkända varumärken. Att ta in någon "ny" innebär sällan att man prövar någon riktigt liten och utstickande detaljist. Nej i så fall tänker man på de som inte redan är etablerade i ett land som Sverige, t.ex. franska Decathlon, eller japanska Uniqlo.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar