måndag 23 december 2013

Julstress


Mer jul, jag vill ha mer jul… Jag är en riktig julfantast, men upplever att man som vuxen inte hinner njuta så mycket som man önskar. Det är mycket som ska fixas samtidigt som jobbet ska skötas, klapparna ska inhandlas, julkorten ska skrivas. Ja ni känner säkert till julens alla måsten.



Sitter med en kopp varm glögg i handen och kan inte låta bli att tänka på julklappshandeln. Hur många har kastat sig in på närmaste galleria, köpcentrum eller matbutik för att desperat få tag i de sista klapparna? Funderar på Taxi Stockholm och Media Markt, tillsammans förlängde de julhandel på nätet genom att erbjuda hemkörning av teknikprodukter ända fram till den 23:e. Nyfiken på utfallet. Själv hade jag utan tvekan nappat om möjligheten funnits i mina hemtrakter. En service som jag tror attraherar många julstressade konsumenter. En tjänst väl värd att betala för när man inser att man glömt handla rakapparaten till svärfar eller inser att man köpt fel mobilskal till den kräsna tonåringen.

Hur ser julen ut framöver? Var är handeln nästa jul, eller år 2020. Kan detaljhandeln arbeta för att påverka kundernas köpbeteende? Går det att få kunderna att börja handla tidigare med syfte att jämna ut de höga topparna som är otroligt resurskrävande. Kommer konsumenternas köpbeteende bli ännu mer koncentrerat under en kortare tid? Hur ska handeln då agera för att kunna hantera pressen?

Jag är svag för att ge bort leksaker, kommer jag sitta hemma dagarna innan jul och skissa en egendesignad leksak, välja hur julklappsinslagningen ska se ut och på julafton i lugn och ro få leksaken hemleverarad som ett stort fint paket. Kommer jag kunna sitta avslappnad, utan en gnutta stress, och se hur det glittrar i ögonen på barnet som fått paket från tomten. Finns många funderingar, 2020 kanske 3D skrivare redan är passé. Oavsett känns det givet att julhandeln kommer fortsätta vara den viktigaste säsongen för handeln. Hur tror du att dina julklappsinköp kommer gå till år 2020? Kom gärna med feedback.

Avslutningsvis vill vi på SIIR och Handelslabbet, från oss alla till er alla önska en riktigt God Jul! Hoppas ni varit snälla så tomten kommer! Hos oss kom han tidigt med positiva besked om finansierat forskningsprojekt. Han har dessutom under hela året även stuckit till oss inspiration, kunskap och nya perspektiv. Stort tack och njut nu riktigt där hemma i stugorna.


//Tanja Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar