onsdag 4 december 2013

Algoritmer och Amazon

Snart, snart ska jag läsa den där boken som så många pratar om just nu: The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon. Beställde den imorse, så nu väntar jag bara på leveransen.Visserligen hade jag säkert kunna gå in i bokhandeln på stan och köpa boken direkt, men min vana trogen, beställde jag den på nätet. För böcker köper man på nätet, eller hur?...

Varför är det  då sådant snack om boken? Ja, dels för att det är en skildring av Amazons 20-åriga resa från "ordinär" nätbokhandel till nätgigant i samma division som Facebook, Google och Apple, dels för att det är ett intressant exempel på hur en riktigt stor aktör kan förändra spelreglerna. Kanske är den viktigaste framgångsfaktorn algoritmer? Algoritmer som räknar ut vem kunden är och vad kunden mest sannolikt letar efter. Algoritmer som bidrar till produktförslag och möjligheten att se vad andra kunder köpt som också köpt det som du just nu tittar på.
Ett annat skäl till snackis är självklart också den kritiska bild, som enligt tidigare läsare, genomsyrar boken. Förr var det de stora kedjorna som styrde bokmarknaden, nu är det Amazon som bestämmer. Och inte bara när det gäller utbud utan även pris...och Amazons expansion vad gäller sortiment ökar dagligen. Etableringen i Europeiska länder likaså.

Så för den som intresserar sig för innovation, tillväxt och lönsamhet bör fundera över effekterna av att en amerikansk jätte med kompetens inom algoritmer blir en spelpartner i Europa. En del länder gör det redan...läste att tex Frankrike vill förbjuda fri frakt för e-handelsprodukter. Tyskland för liknande resonemang... Förhoppningsvis tänker kommersiella aktörer annorlunda än protektionistiska politiker: gnugga de där innovationsknölarna, fundera över alternativa strategier, ta lärdom av hur kunder beter sig och resonerar. Återkommer med fler tankar efter jag läst boken.

1 kommentar:

  1. Personligen försöker jag handla lokalt, dvs handlar hellre i en butik än på webben, så att butikerna lever kvar. Men visst - jag förstår det innovativa etc, men jag vill gärna inte vara utan exempelvis affärer med djurmat.

    Ett "innovativt" sätt att lösa problemet (om man nu tycker att det är ett problem att lokala butiker läggs ned) är att försöka hjälpa dem att skapa affärer. Jag är just nu kursansvarig för en kurs med 150 studenter. Jag tycker att det är viktigt för studentservicen och för högskolans identitet att den lokala studentbokhandeln finns kvar och därför uppmanar jag studenterna att handla boken där. Därmed kan bokhandeln sälja fler exemplar och faktiskt konkurrera med nätbokhandlarna.

    Innovativt eller inte - svårt att säga, men det fungerar!

    SvaraRadera