tisdag 26 november 2013

Black Friday



För ett tag sedan besökta jag Boston och Chicago i USA. Jag njöt i fulla drag av landet, trevliga människor och ett varierat handelslandskap med en hel del innovativa inslag (både i butiker på webben). Samtidigt var jag glad att jag inte var där i november då Black Friday inträffar over there. 

För Black Friday är ett omdiskuterat fenomen. Enligt mig har det kommit att bli den dagen då kommersialism och överkonsumtion inte bara är något som vi pratar om, utan ett fenomen som vi verkligen kan SE. Black Friday är den dagen då handeln säljer mest på hela året, dagen då priserna sänks rejält och konsumenterna köar i timmar för att komma in i butikerna. Allt för att kunna fynda.
Kolla in det här klippet från YouTube


En amerikansk vän till mig pratade om Black Friday för ett tag sedan och återgav några händelser som utspelat sig förra året på Black Friday:
Kaos överallt, människor som kräktes av värme och trängsel, slagsmål, människor som blev nertrampade eller rent av misshandlade, psykiskt störda människor som attackerade andra. Ja, i stort sett allt man kan räkna ut, och lite till. 

Här är några artiklar om sådant som inträffat på denna svarta dag:
The Week
Business Insider 

Och avslutningsvis - ett tänkvärt citat från Albert Einstein:


Only 2 things are infinite: The Universe and human stupidity, and I’m not sure about the former





1 kommentar:

  1. Jag har samlat alla svenska Black Friday-erbjudanden på http://black-friday.se
    Alla online så man slipper trängas :)

    SvaraRadera