tisdag 1 oktober 2013

Sluta gnälla - gör något istället!

Ju mer gnäll man hör, desto oftare tänker åtminstone jag - sluta gnäll och gör något istället!

Vet inte om det är ett tecken på att man blivit otåligare, eller om manblivit less på de som bara gnäller och som ser hinder och svårigheter i allt.

I tidningen Market igår kunde man läsa om hur pressade modebutikerna börjar känna sig av kunder som går in i butiken, tittar på varor, tar upp sin smartphone och sedan kollar var man kan köpa likadant plagg eller liknande varor på nätet. Fenomenet kallas "showrooming". Skälet att man vågar gå ut precis nu, och säga att många butiker känner av showrooming, är en studie genomförd av TradeDoubler (2 500 smartphoneanvändare med kriteriet att de handlar minst en gång i månaden på nätet har fått frågor). Länder där undersökningen gjorts är bla Sverige, Tyskland, Frankrike, UK, Holland, Spanien, Polen och Italien. Hur tillförlitlig undersökningen är med tanke på antal tillfrågade och urvalskriterier har jag svårt att uttala mig om, MEN om det är ett problem, så undrar jag bara: varför gör man inget åt det?

Här hittar ni en del intressanta kommentarer på showrooming fenomenet från olika intressenter

Själv tänker jag att det borde finnas enorma möjligheter att vidta åtgärder som skulle kunna rida på vågen av showrooming-fenomenet. Har man en fysisk butik och kanske också en digital försäljningskanal så behöver man tänka sömlöst, integrerat, helhet, nyhet, beslutsstöd, upplevelseorienterat....ja, ni vet allt det där. Och nyckeln är förstås att gränserna mellan vad som är fysisk handel och digital handel snart inte finns längre. "Rummet" som betydelse för handel bör inte underskattas, men det finns också "rum" i de virtuella försäljningskanalerna som kan utvecklas, förbättras och kombineras i en mängd varianter. 

När jag reser till Chicago om ca två veckor tänkte jag försöka besöka Target och titta närmare på deras IT-baserade beslutsstödssystem som de tagit fram för att ge kunden både en bättre upplevelse och mer rationell shopping (in-store navigation, product category information, personliga shoppers och rådgivare m.m.).









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar