tisdag 3 september 2013

Problemet med ständiga kampanjer

I helgen som gick har jag roat mig med goa tjejkompisar i Torstens Töser, en damklubb som består av en samling smarta, pigga och bestämda kvinnor. Förstår inte alls hur jag hamnade i ett sådant gäng:)

Av en händelse började vi prata shopping. Och det blev en intressant diskussion. Dels om priser, om kvalitet och om att känna sig lurad om man handlar av en butikskedja som titt som tätt har priskampanjer.

För ett företag som regelbundet har prissänkta varor kan ligga risigt till om man vill ha lojala kunder och stärka sitt butiksnamn. "Jag skulle aldrig handla på X" sa någon. "Varför inte det", frågar jag. "För om jag köper något där så är den varan helt säkert en kampanjvara nästa vecka. Det är inte trovärdigt!" "Men om du ändå skulle handla på X, vad skulle du köpa då?", frågar jag. "Någonting billigt, något nytt som jag inte var så säker på att jag egentligen ville ha en längre tid...som billiga handdukar när man ska på semester som man kan slänga sen..,eller någon gardin som man kanske vill prova ett tag...men skulle jag köpa riktig kvalitet så är det varumärken jag väljer, eller specialbutiker med riktigt bra service".


Med tanke på att så många studier visar att konsumenter värderar prisvärda varor, ett brett sortiment och helst handlar hos företag som är ärliga och schyssta, visar sådana här diskussioner att det kanske fortfarande finns en och annan aktör på marknaden som inte tagit till sig konsumentens resonemang. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar