söndag 8 september 2013

Från Handelslabbet - om endorfiner



Anna Lokrantz här...

Endorfiner kickar igång tankarna. Jag tog en löparrunda tidigt i morse och planerade dagen. Tyvärr blev det lite klurigt att kombinera både löpning och tanke. Jag har nämligen ganska dåligt minne. Får jag en ide måste jag upprepa den som ett mantra tills jag kan skriva ner den eller anteckna direkt i min Iphone.



Kombinationen springa, tänka, komma ihåg, stanna och minnesanteckna blev dock ganska bra till slut. Hjärnan spann loss på hur mycket nytt företag och konsumenter hela tiden måste bekanta sej med. Digitalisering i butik, interaktiva skärmar, touchscreen, smartTV, betala med din smartphone, RFID, eyetracking, surfplatta, appar. PUST, som konsument är jag trött redan där.



För tjugo år sedan när jag var trainee på IKEA i Chemnitz,Tyskland använde vi ord som "bulla bulla", kassakossor, veckans vara, bästsäljare, volymvaror, affärsområde, kundvarv, heta ytor. Det var då...


Nya vindar blåser, det är ju helt tydligt. Den största utmaningen för mej är hur e-handeln ska stimulera handel i butik och vice versa. Som konsument är jag en aning opålitlig, ibland lockar det att handla på nätet, ibland i butik. En viktig bit i godispåsen tror jag är att oavsett om jag ska handla i butik eller e-handla får det inte bli svårt och komplicerat. Då ger jag upp.


Jag är otroligt nyfiken på hur framtidens handel kommer att se ut och vi måste komma ihåg det min rektor Swerre Wolff sa till mej en gång "ENKELHET ÄR EN DYGD".

Min konklusion och fokus inför nästa arbetsdag i Handelslabbet blir att det måste vara ENKELT OCH OKOMPLICERAT att shoppa loss. Det kommer bli en viktig variabel för att få kassaklirr i framtiden! 


Tjing på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar