söndag 15 september 2013

En vision kan vara tråkig eller alldeles, alldeles underbar

Hur många gånger har man inte ställts inför uppgiften att formulera en vision? Och av alla dessa gånger, hur ofta har man känt en stor lust att verkligen formulera en sådan? Handen på hjärtat, har det ofta inte känts lite krystat och svårt?

En vision per definition är något som uttrycker ett framtida önskvärt tillstånd, något som rimligen kan förverkligas helt eller delvis och som ger kraft och energi. Vi marknadsförare brukar säga att en företagsvision svarar på frågan "vad vill du åstadkomma eller skapa?". Den ska dessutom måla upp ett "framtida önskvärt tillstånd". Och fyyyy så tråkigt det låter!!! Eller också är det så att jag arbetat för mycket med den typen av formuleringar det sista...

Men i veckan som gick fick jag en riktig energikick när det gäller att måla upp en bild av framtiden, och nyckeln tror jag ligger i att man måste känna en äkta passion för det som göras. Hjärtat måste vara med, precis som glädjen och lusten att förändra, och energin att orka med det. Först då kan man med liv och lust börja fundera över en framtidsvision. Gnistan som triggade igång mig var ett möte med Peter Droell (Head of Unit, Policy Development for Industrial Innovation, DG Enterprise and Industry, European Commission) - och hans önskemål om att få en vision och bild av framtidens detaljhandelssektor i Europa - en bild som tydliggör en innovativ och världsledande sektor.  
Peter Droell

Peter Droell
När jag kom hem från det mötet slog jag av en händelse på tv.n hemma - jag som aldrig tittar på tv. Och fick se Kajsa Ingemarsson som talade om sin nya bok "Den magiska gnistan - Vägen till ett kreativt liv". Och blev än mer övertygad om att riktiga visioner inte formuleras på ett papper, utan måste växa inifrån och drivas av passion. Först efter det är det dags att skriva ner visionen:-)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar