fredag 13 september 2013

Beslutsfattande enligt Cialdini

...som kanske en del av er redan tagit del av - om inte - läs "Påverkan - teori och praktik" av R Cialdini. Som en person till mig via LinkedIn sa: Äntligen har jag hittat något som förklarar för mig, inte så mycket HUR kunderna agerar i butiken utan VARFÖR de agerar som de gör...Mycket fascinerande..

I korthet förklarar författaren och tillika psykologiprofessor hur människor fungerar i ett överflödssamhälle med för mycket att välja på (t.ex. i en butik) - vi tänker snabbt och baserat på ett antal regler och normer. Enligt socialpsykologisk teori bygger beslutssätten bla på:

1. Att ge och ta
2. Att hålla vad man lovar
3. Göra som andra
4. Säga ja till sådant vi tycker om
5. Lita på auktoritära personer
6. Begär efter sådant som det finns lite av

Ni kan läsa mer om dessa regler på Elisabet Lagerstedts blogg.
Den här typen av automatiserat tänkande gör att människor slipper lägga tid och energi på att fatta en massa beslut. Och stödjer ytterligare min tes att människan är lat, otålig och osäker...

En annan professor, fast i beteendeekonomi, har jag nog nämnt tidigare i bloggen. Ni vet han som skriver om varför smarta människor fattar irrationella beslut. Här är en blogg som utvecklar diskussionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar