söndag 22 september 2013

Behov av e-handelsforskning

Idag har jag förberett ett antal "silver-bullets" när det gäller behov av (e)handelsforskning. Det ska bli superintressant att se vad mina kollegor från Linnéuniversitetet har kommit fram till för i imorgon ska vi träffas i Kalmar och diskutera det här. 



Hela Kalmarregionen och dess näringsliv storsatsar på att bli en nyckelspelare när det gäller framtida e-handel. Regionen har en hel del e-handelsföretag, vilka i sin tur får gott stöd av kommunen och regionala utvecklingsaktörer. Den workshop som äger rum imorgon handlar om att gemensamt lägga grunden för hur universitet och högskolor kan hjälpa till att ytterligare utveckla e-handeln genom forskning och nyttiggörande av resultat inom området. 




Och föga överraskande kommer jag att framhålla att e-handel och fysisk handel blir allt svårare att hålla isär. Vilket i sin tur leder till att hela handelslandskapet håller på att transformeras. Det sker i en så snabb takt så vi har svårt att förutsäga både möjligheter och risker, men vi vet att det finns några centrala aspekter som forskningen och näringen måste hålla koll på:


  • Konsumenterna
  • Teknologin
  • Innovationerna

Med nätet på fickan uppstår förändring och innovationer som bl.a. är tydligt inom affärsmodellsutveckling, egna varumärken, format, digitaliserade kundmöten, och att utvecklingen styrs av konsumenterna. 

Och hinner jag så ska jag självklart prata en hel del om Handelslabbet också. Och hinner jag inte imorgon så får jag tillfälle på tisdag, för då går E-handelsdagen av stapeln i Kalmar. Ett arrangemang som Kalmar Science Park står för. Och jag är en av talarna:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar