tisdag 20 augusti 2013

Du kan väl önska dig en riktigt fin klocka

Under sommaren har det pågått en mindre övertalningskampanj hemma. Det gäller sonen och ev konfirmationsundervisning. Kanske är jag gammaldags, men jag vill gärna att han deltar eftersom jag tycker det hör till allmänbildningen. Om han sedan väljer att konfirmera sig eller inte, kommer jag inte att ha några synpunkter på. Huvudsaken är att han vet vad han tar ställning till.

Som många föräldrar lade jag in ett sista argument i vår diskussion där jag sa: "Förutom allt du lär dig så får du ju säkert en belöning...du ska få något riktigt fint av mig. Du kan väl önska dig en riktigt fin klocka, för den du har använder du ju aldrig" (och ja, jag vet att jag är hemsk som försöker muta mitt barn). Till min förvåning säger sonen då: "Men mamma, vem använder klocka nu för tiden? Det behöver du ju inte när du alltid har din iPhone"

Och precis just då insåg jag att utvecklingen går skrämmande fort och att jag förmodligen är hopplöst efter. Men samtidigt tänkte jag på allt hysch-hysch och spekulationer som pågått en längre tid när det gäller produktutveckling och det som många går och väntar på - Apples lansering av sin "iWatch". I fredags (16 aug) släpptes nyheten att Samsung lanserar en smartphone-klocka i Sverige. Misstänker att Apple inte kommer att vara så sena med en liknande produkt. 

Flipp eller flopp? Tja, det är svårt att sia om. Men om man tänker på hur människor är, så borde principen ändå vara, att om klockan levererar ett mervärde som underlättar alla de aktiviteter som vi deltar i, så blir det säkert en hit. Samtidigt så kanske många tycker att det börjar bli lite väl mycket "smarta-produkter" runt omkring oss och att det räcker gott med det vi har - i vart fall ett tag. Den som lever får se. Men slår den igenom så kan vi vara ganska säkra på att smarta klockor på sikt också kommer att användas när konsumenter besöker butiker. Och då får handeln något att fundera över - redan nu.

Återstår att se om min son får en klocka i konfirmationspresent nästa vår - och om det i så fall blir en smartphone-klocka av något slag:-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar