fredag 21 juni 2013

Jordgubbar och midsommarafton

Inatt är det den ljusaste natten på året. Sedan vänder det. Men det tar en evighet innan augustimörkret kommer. Imorgon är det midsommarafton och då firar svenska folket - och gärna med mat. Läste i en rapport från HuI Research att det viktigaste på midsommarbordet är färskpotatis, matjessill och jordgubbar. 

Just jordgubbar har jag särskilda minnen till. När jag var liten hade min morfar en stor jordgubbsodling och vi ägnade åtskilliga timmar åt att vara i jordgubbslanden. Ibland gjorde vi nytta och plockade bären, men för det mesta sprang vi bara där och lekte, åt lite jordgubbar när vi kände för det och hade det allmänt bra...trots att morfar ofta sa till oss att vi borde hitta någon annan lekplats. Mina barndoms somrar är förknippade med jordgubbar och jösses vad mycket gubbar vi åt. Till frukost. Till efterrätt. Och oftast till kvällsmat. Det kanske också är skälet till att jag i vuxen ålder inte är så överförtjust i jordgubbar. En eller två är gott, men sedan räcker det:-) 


Sen finns det andra gubbar som jag heller inte är så förtjust i, men det är en helt annan historia, som jag kanske avslöjar någon gång för er läsare. För nu vill jag önska er alla en riktigt skön och kul midsommarhelg.


Världens finaste Amira












//Malin och SIIR-gänget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar