måndag 3 juni 2013

E-handeln ökar dramatiskt i UK?!



För ett tag sedan pratade jag med en brittisk kollega om hur handeln har utvecklats och fick en del intressant information. Bland annat att det gjorts en större kartläggning över hur butiksytor har förändrats i UK under en längre tid. Inte så överraskande är det så att butiksytorna krymper – både rejält och i allt snabbare takt. Dessutom visar kartläggningen vilka delbranscher som mer eller mindre försvunnit från den fysiska handelsmiljön till förmån för online-handel. Jag hoppas att jag snart får tillgång till studien så jag kan blogga mer om det.


Centre for Retail Research i Nottingham publicerade den 28 maj i år sin rapport som bygger på historiska data och tillsammans med trendanalyser ger ett framtidsscenario över brittisk detaljhandel 2018. Jag rekommenderar alla som är intresserade av handel att beställa och läsa rapporten eller se en sammanfattning här.


Här kommer några godbitar från rapporten "Retail in 2018 - Shop numbers, Online and the High Street":


  • År 2018 kommer antalet butiker att minska med 22 procent
  • Det finns risk att så många som 316 000 arbetstillfällen inom fysisk detaljhandel kommer att försvinna
  • Andelen online-handel i förhållande till offline-handel kommer att öka till 21.5 procent (nuvarande siffra är 12.7 procent)
  • Fler SME.s inom detaljhandeln kommer att försvinna från marknaden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar