måndag 13 maj 2013

Digital handel - för alla?


Det finns en hel del ICA-kunder i Sverige. Många av dem har ICA-kort och en del av er kanske minns en kampanj i tidningen Buffé i december 2012? Den gick ut på att man kunde ladda ner en QR-kod i sin smartphone och få rabatt på saffran. Om ni inte minns - här är länken (Tack Thomas Englund för hjälpen!)...

För visst är det kul och utmanande med alla nya digitala verktyg som poppar upp i handeln? Eller är det så kul för alla och hur ska företagen tänka för att använda verktygen på rätt sätt, med rätt erbjudande för rätt kund

I fallet med saffran och ICA så misstänker jag att resultatet av kampanjen inte blev så bra. I vart fall inte om man betänker målgruppen för saffran. Jag köper sällan saffran för jag är varken förtjust i matlagning eller bakning, men vet att mina föräldrar har saffran på inköpslistan från november månad och hela december. Min mamma är kanske ingen vanlig 79-åring eftersom hennes käraste ägodel är hennes iphone. Den använder hon ibland för att ringa med, men mest spelar hon wordfeud eller mms:ar foton till nära och kära. När jag frågade henne om hon laddade ner rabatten för saffran i julas tittade hon frågande på mig: QR-kod? vad är det? 

Scanna QR-koden och se vart du kommer:)

I fallet med QR-koder eller avläsning av streckkoder i mobilen ser jag flera utmaningar för handeln. Hur ska de användas i olika kampanjer? Ska de användas överhuvudtaget? Finns det någon segmenteringsstrategi i de nya digitala verktygen? Och tar man hänsyn till att ett erbjudande som vänder sig till en viss typ av konsumenter ("tekniknördar") faktiskt kan upplevas som ganska orättvist av de konsumenter som inte har samma intressen eller förutsättningar? För jag tror inte att det är så enkelt så att det bara är en åldersrelaterad fråga, det här med ny teknik. Jag har många bekanta som fnyser åt alla appar jag har i mobilen. "Vad har du för nytta av allt det där?" får jag ofta höra...och mitt svar är ofta "inte så mycket nytta - men det är kul".

Effekterna av ett allt mer digitaliserat kundmöte och en digitaliserad handel leder till många frågor, samtidigt som det ger stora möjligheter. Möjligheter att bli effektivare (både konsumenter och företag), erbjuda bättre produkter och bemöta en konsument som är smart, medveten och som ställer höga krav på det som ska köpas. Men vi behöver utveckla ny kunskap om det digitaliserade kundmötet inom handeln - det är tydligt! 

//Malin 


2 kommentarer:

  1. Tack för ytterligare ett väldigt intressant inlägg! Själv har jag ingen smartphone - tycker skärmarna antingen är för små eller för klumpiga och dessutom att det är skönt att inte vara uppkopplad jämt - och står alltså utanför "QR-samhället". Då är jag ändå rätt målgrupp: 40 år och gillar saffran. ;)

    Däremot skulle jag kanske inte kalla ICAs saffrandrive för ett misslyckande: det stärker troligen företagets image att visa upp nya tekniker. Jag drar mig till minnes när alla skulle skaffa hemsidor i mitten av 1990-talet, inte för att de hade någon direkt information att publicera utan för att visa att de hängde med.

    /Petter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Petter - att pröva en kampanj med QR- koder var nog väldigt mycket en image grej...

      Radera