tisdag 16 april 2013

VD Hemtex 2013



I måndags kom ett trevligt besked. I vart fall om man tycker att det ska finnas konkurrens på den svenska marknaden när det gäller hemtextil. För nu är det klart – Peder Larsson slipper mellannamnet ”tillförordnad” och kan titulera sig VD på Hemtex AB. 

För ett tag sedan hade jag en diskussion med en kollega. Det handlade om vad textilt management var och hur det skiljde sig från ”vanligt” management. Jag måste erkänna att jag inte blev så mycket klokare av de svar jag fick från min kollega och jag blir än mindre klok när vi ser att en person med lång erfarenhet av dagligvarubranschen kan vara en duktig VD i ett textilt företag. Min – något enkla förklaring – är att management nog handlar om ungefär samma saker. Oavsett vilken bransch man befinner sig i. Det handlar om strategisk förmåga, känsla för detaljer och inte minst, en känsla för siffror. Men framför allt handlar det om att kunna sätta sig in i kundens roll. Att försöka förstå vad som motiverar kunderna, hur de fattar sina beslut och vad som väcker deras engagemang och passion. Den senare förmågan har bara ett fåtal VD:ar. Hemtex VD är en av dem.

För ett tag sedan lyssnade jag på en föreläsning som Peder Larsson hade. Där berättade han om sin resa inom handeln, allt från sin första ICA-butik där han gjorde egna reklamkampanjer och delade ut på söndagsnatten, till att få ansvaret för större och större butiker, hantera ledarskapsproblem och brist på tillit, bygga sin första Maxi-butik och slutligen bli VD på ICA Sverige. Hans resa är värd att lyssna på, oavsett om du är verksam inom textil management eller management, och som Peder själv sa:

”Förr i tiden sålde man det man hade. Nu måste vi sälja det som kunderna vill ha – och överträffa deras förväntningar”

Återstår att se om Hemtex VD också snart blir Boråsare eller om han håller sitt Norrköping troget...//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar