måndag 8 april 2013

Country of origin?

I november förra året lyssnade jag på en forskarkollega (Anita Radon) som bl.a. pratade om varumärken och ett tydligare behov av att också "landmärka" vm (country-of-origin-effekten). Trovärdighet och tillit är centrala värden i framgångsrika vm och Sverige framstår mer och mer som en garant för tex kvalitet, design och värde. Länge har H&M och IKEA varit sådana garanter men nu börjar även märken som  Scandium, Kosta Boda, Acne, Design House Stockholm och Polarn O. Pyret få samma typ av garanti - en slags Sverige-hype! Åtminstone i Storbritannien om man får tro Sveriges Marknadsföringsförbund

En sådan utveckling och trend blir extra intressant att fundera över om vi gör ett besök på Systembolaget och tänker köpa "det svenskaste av svenska" - flaggpunsch... 


Jonas Ogvall (VD på Svensk Distanshandel) skickade mig ett foto häromdagen...döm om min förvåning när jag fick se följande...








Foto: Jonas Ogvall


 











För dem av er som är stora punschälskare kanske det här inte är en nyhet, men för mig var det nytt. Och ger också en hel del tankar om framtidens varumärken och inbyggda värden i form av landstillhörighet. Vad händer när något typiskt svenskt blir något helt annat? Ska bli intressant att följa utvecklingen av den här specifika produkten och dess varumärkesvärde framöver//

Tack Jonas för tipset och bildbeviset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar