tisdag 5 mars 2013

Forskare kan också vara matchmakers

Ikväll har vi på SIIR prövat en ny roll - att vara matchmaker och föra samman två e-handelsföretag med olika målmarknader och stor potential att dela med sig av erfarenheter och kunskaper. Jag har i olika sammanhang samarbetat med båda företagen och känt att de här två borde ha glädje av varandra. Och nu fick vi äntligen till det med en middag! Det ena företaget har funnits länge och med nordiska mått mätt, en stor e-handelsaktör. Det andra företaget är en stor global spelare och är näst största online-återförsäljaren i världen, efter Amazon.com. Mer avslöjar jag inte om företagen, men kan säga att det blev en trevlig kväll med god mat i fin miljö.


Som vanligt gick jag igång när samtalet växlade in på logistik och lager och jag är extremt nyfiken på att få se ett av företagens helt automatiserade lager som bygger på principen att produkterna kommer till lagerarbetaren istället för tvärt om. Visserligen har jag sett en del av processen på film, men nu blev det bestämt att jag ska åka till Småland på studiebesök om några veckor. 

Och det blir med all sannolikhet så att de två företagsledarna träffas igen. Det är genom möten som idéer uppstår, men det är också genom möten som vi lär oss, utbyter erfarenheter och ser nya möjligheter. 

//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar