onsdag 6 mars 2013

E-handeln i Sverige

2007 lade jag fram min doktorsavhandling "De säger att nätbutik är bekvämt" vid Handelshögskolan i Göteborg. Den presenterar och analyserar en kvalitativ konsumentstudie om hur nätbutikskunder uppfattade och uttryckte ett bekvämt nätbutiksköp. Viktiga drivkrafter för att börja e-handla på den tiden handlade om tidsbrist, men framför allt, lägre priser och att det skulle vara bekvämt. Bekvämlighet innebar att spara tid, energi och framför allt - frihet att köpa när det passade. En del andra slutsatser finns också i avhandlingen, men det ska jag inte trötta er med. 


Just då när disputationen var över, var jag ganska trött på e-handel och e-handelskunder. Jag hade ju studerat fenomenet och beteendet under flera års tid. Några veckor efter disputationen tänkte jag för mig själv
- Nu ska jag lägga det där med e-handel på hyllan. Det börjar bli uttjatat.  

Och så gick det ett år - ungefär - och då börjar e-handeln i Sverige att växa på allvar när det gäller försäljning företag-slutkonsument. De senaste åren har tillväxten varit kraftig och förra året såldes varor för 31,6 miljarder kronor (E-barometern, 2013)För er som gillar e-handel, gå gärna in och läs sammanställningen för e-handelsåret 2012 som gjorts av HuI Research, Posten och Svensk Handel. Länk: E-barometern

Och svenskarna tycks bete sig på ett sätt som påminner mycket om resultaten i min egen studie 2007 - de vill handla bekvämt. De vill köpa när de själva vill, varifrån de själva väljer, de vill kunna göra smidiga jämförelser, de vill ha leveranser där kunden själv väljer när och var...och nu för tiden väljer kunden lika naturligt att e-handla som att handla i en fysisk butik, ibland gör man båda aktiviteterna samtidigt. Uttrycket "Retail is everywhere" är inte bara en klyscha, utan en högst praktisk verklighet.

Och det där med att jag skulle lägga e-handelsforskningen på hyllan har jag fått äta upp många gånger. För det har varit helt omöjligt. Och det viktigaste skälet är inte att e-handeln växer, utan för att det fortfarande finns så mycket intressant att förstå och forska om.  Som t.ex. att B2B-marknaden har en ännu högre e-handelstillväxt än B2C. Men den typen av inköp pratas det mindre om. Det kallas t.o.m inte alltid för e-handel utan för "e-inköp" (SCB, 2012).

//Malin 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar