tisdag 1 januari 2013

Nyårslöften



Vi har precis inlett ett nytt år, 2013 och det mesta vi har framför oss ligger oskrivet som ett tomt blad. Och det känns bra eftersom jag osökt kommer att tänka på vad en f.d. handledare till mig en gång sa, nämligen att ”det bästa man har skrivit är alltid det man ska skriva”. Låt oss hoppas att 2013 blir ett bra och spännande år och särskilt för handeln och alla de människor som arbetar där. Visste ni förresten att svensk handel utgör nästan tio procent av BNP och att det arbetar närmare 500.000 människor i näringen?

Strax före jul skrev jag ett mycket välbesökt blogginlägg om handeln som den nya kunskapsleverantören. Det var en text inspirerad av Magnus Kroons visioner om hur framtidens handel kommer att utvecklas. Ju mer jag tänker på det, desto mer inspirerad blir jag av alla möjligheter och utmaningar som handelsnäringen står inför. Kanske blir 2013 året då vi på allvar kommer att se de stora förändringarna inom svensk handel när det gäller ny kompetens, nya affärsmodeller och helt oväntade affärskoncept som växer fram på en scen präglad av strukturomvandling?



Så till det här med nyårslöften. Även om jag lite skämtsamt sa till min son på nyårsafton att jag lovar att arbeta ännu mer nästa år än vad jag gjort i år (varpå han bara skakade på huvudet och sa: då dör du mamma), så har jag bestämt mig för att lägga nyårslöftena åt sidan. Och i stället önska mig något. Jag önskar att ännu fler svenska (och internationella) forskare intresserar sig för handelsfältet, att forskningen blir ännu bredare och att vi får fler tydliga spetsområden och kanske det viktigaste av allt – att den forskning som bedrivs verkligen kommer till nytta för handeln.

Gott nytt år//Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar