onsdag 16 januari 2013

Ännu smartare kylskåp

En kollega till mig satt häromdagen och såg väldigt fundersam ut. Jag frågade vad hon gjorde varpå hon svarade "jag försöker komma på hur en smart applikation skulle funka för konsumenter som tycker det är tråkigt och tidsödande att handla mat". Hon gick igång om sina tankar och började prata om hur mycket enklare det borde vara med matinköp. Att man bara borde kunna använda sin telefon och scanna av sådant hemma som är på väg att ta slut. Sedan kan dessa produkter bara sammanställas på en inköpslista och vips så är det färdigt och man kan gå till affären och handla.

Vi började prata mer om det där och det utvecklades en eller annan idé till innan samtalet var slut. Sedan...började jag så klart att fundera om fler funktioner. Skulle man inte också kunna skapa kreativa receptförslag som baseras på det man faktiskt har hemma? Tänk vad mycket tid och pengar man skulle spara på det, och tänk vad bra ur ett hållbarhetsperspektiv. De där "smarta kylskåpen" som så många pratade om för några år sedan, vart tog de vägen? Finns de i bruk, fungerar de och skulle det inte gå att översätta en del av idéerna för kylskåpet till en enklare hantering via mobilen? Tror att vi måste ta tag i den tanken framöver...

Och tack Camilla, för ett inspirerande samtal om matinköp och mobiler :-)

//M Sundström
 

2 kommentarer:

  1. Hejsan. Eftersom var femte matkasse sägs slängas så kan recepten tipsa om delikatesser som baseras på det som håller på att passera bäst-före-datum. Typ det kött som mästerkockar väntar med till sista dagen, då mognaden är som störst, innan kvaliteten börjar försämras.

    Eller som en peer-to-peer-lösning där jag kan se att min granne vill ha mjölk, smör och bröd... När jag ändå är i affären.

    SvaraRadera
  2. Bra idé. En förlängning av den, som handlar om affärsutveckling, är att livsmedelsbutikerna skulle kunna erbjuda matlagningskurser där man lär sig ta hand om rester och bli mer kreativ i sin matlagning.

    SvaraRadera