lördag 1 december 2012

Vad utmärker en skicklig handlare?

Då jag har förmånen att ofta träffa framgångsrika handlare och entreprenörer kan jag som forskare inte låta bli att ställa mig frågan: vad är det egentligen som utmärker en riktigt skicklig handlare? Jag tror inte att svaret är enkelt. Jag tror också att det skiljer sig beroende på vilken person man analyserar och vilken handelsbransch man verkar i - men ändå tycks det finnas några variabler som är gemensamma:
  1. En skicklig handlare har en "masterplan"
  2. En skicklig handlare tänker rationellt men ändå med känsla
  3. En skicklig handlare överträffar kundens förväntningar
  4. En skicklig handlare förstår att hantera en attraktiv produktportfölj
  5. En skicklig  handlare kan räkna procent
  6. En skicklig handlare arbetar med uttryck - och detaljer
  7. En skicklig handlare anställer skickliga medarbetare - och ser till att de får växa och utvecklas
  8. En skicklig handlare förmår att hantera missnöjda kunder


Helt säkert finns det fler egenskaper som utmärker en skicklig handlare och jag kommer säkert att ha anledning att återkomma till det här längre fram:-)

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar