onsdag 12 december 2012

Omnichannel, multichannel or stop saying channel?

Häromdagen fick jag frågan varför jag inte tycker om begreppet omnichannel. Tror och hoppas att jag gav ett någorlunda tydligt svar - då. Men på väg hem funderade jag lite till på min motvilja mot begreppet och kom fram till följande:

Nya namn på olika typer av försäljningsplatser har vi fått vänja oss vid. Vi har haft "manuell betjäning över disk", vi har haft "självbetjäning", "snabbköp", "varuhus", "postorder", "e-handel", "m-handel", "outlet", "pop-up-store" och...listan kan göras lång. Ett samhälle som präglas av informations- och kommunikationsteknologi och där konsumenter ständigt är uppkopplade och i allt snabbare takt provar nya gadgets innebär att företag inte kan lägga resurser på att bekymra sig över vad som kommer att vara nästa kommunikationspryl.



De bör istället lägga kraft och energi på att formulera en strategi som tillåter försäljning ÖVERALLT. Att under sådana omständigheter ändå välja att kalla det för en KANAL (dvs en omniKANAL) har en inbyggd begränsning i begreppet. Jag tror inte att företag i framtiden behöver bekymra sig över om kunderna köper online, offline, m-handlar, e-handlar, besöker butiker, köpcentra eller pop-up-stores. För det slutgiltiga målet med mångfaldiga kanalmöjligheter (om framtiden blir så som jag tror att den blir) är att själva tekniken inte spelar någon roll. Var och hur själva transaktionen sker kommer inte att vara det viktiga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar