torsdag 13 december 2012

Gästblogg: Kundbemötande och direktförsäljning – en lågmäld betraktelse

För några dagar sedan knackade en brandskyddsingenjör på dörren till vårt lilla hus i norra Borås. Han berättade att de var ute och gjorde jobb i området och passade på att informera villaägare om brandfaror så här i advent. Vartefter det märkliga samtalet fortgick kände jag och min hustru mer och mer att vad han ville var att sälja abonnemang på brandsläckare, men han poängterade att han minsann inte var någon säljare utan just brandskyddsingenjör.
Efter att ha bearbetat oss i tjugo minuter frågade han vilken sorts avbetalningsplan som passade oss bäst. Jag sade att jag gärna ville titta på brandsläckare i butik först, varpå han replikerade: ”Du kan förstås gå och köpa en billig släckare om du vill. Vi har samma typ som man har på Högskolan i Borås, och inte lär de köpa sina släckare på Clas Ohlson, ha ha.”
Jag svarade att jag trodde att vår befintliga släckare fortfarande fungerade, varpå han sade: ”Du kan lita på vad jag VET eller vad du TROR dig veta om brandsläckare. Jag klankar inte ner på hur du undervisar” (jag undervisar bland annat i kundbemötande…). Efter denna lilla förolämpning försvann han snabbt.


Strax därpå ringde jag Tele2 för att meddela en adressändring. Säljaren noterade att vi inte ändrat vårt mobilabonnemang på åtta år (!) och kom därför med förslag på hur vi skulle kunna ringa ännu billigare. Därefter nämnde han att om vi lägger till en hundralapp i månaden i två år så får vi Nokias nyaste lur, ”men vänta i ett par veckor för vi har inte fått in den än, och det vore ju synd om du skulle råka binda upp dig på en annan telefon innan dess”.

Skillnaden i hur dessa bägge säljare agerade är uppenbar. Mest förvånande, och lite sorgligt, är den första säljarens negativa attityd till att sälja en produkt. Det finns inget fel med att sälja och vårt samhälle skulle inte fungera utan människor som säljer saker till oss. Jag hade åtminstone övervägt ”brandskyddsingenjörens” erbjudande ifall han varit ärlig mot oss.

Alldeles nyss ringde jag Räddningstjänsten i Borås för att höra mig för om brandsläckare. Mannen som svarade sade att den vi har troligen fungerar men att det kan vara bra att låta se över den, eller att köpa en ny och ha den gamla i reserv. Han avslutande med följande råd: ”Köp en brandfilt och gärna en ny pulversläckare på sex kilo. Det kan du göra hos någon av bygghandlarna här i Borås, eller varför inte hos Clas Ohlson.”

Petter Dessne

Fotnot: Dörrförsäljning av brandsläckare har enligt BT pågått förut i Borås. För vår del skulle paketet kosta totalt 4500 kr över en tioårsperiod inklusive en årlig översyn av släckaren. En sexkilos 55A-märkt pulversläckare med fem års garanti kostar 500 kr hos Clas Ohlson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar