lördag 24 november 2012

Emporia - ännu ett i mängden?

Nu äntligen har jag fått min längtan och nyfikenhet på Emporia stillad. Jag har varit där och sett det :-) För er som inte vet, så är Emporia det nya köpcentrat i Malmö som ritats av Gert Wingårdh. Och eftersom jag lovat en god vän att avrapportera min intryck gör jag det, både till honom och här på bloggen. 

Emporia är snyggt, ett extra plus till den häftiga takvåningen där besökare kan gå ut och njuta av utsikt, frisk luft, trädgårdskänsla och stora ytor. Bron syns på långt håll. Ja hela byggnaden andas precis det som arkitekten vill: "öppenhet och nyfikenhet".


Foto: M Sundström
Foto M Sundström

Men mer än så kan jag inte tycka var positivt. Resten var lite av en besvikelse. Visserligen ett spännande utbud av affärer men inte så mycket nyheter och innovationer som jag hade hoppats. Det känns som att barnfamiljer är en viktig målgrupp och där kan man hitta en del utökad service som tex. ett stort och fint rum för att sköta om minstingarna. Tillgängligheten är också tydlig, inte minst när man kommer in i parkeringshuset som har fantastiskt gott om parkeringsplatser för personer med funktionsnedsättning.  Gratis WiFi fanns.

Så på plussidan: bekvämt, snyggt, bra utbud, tillgängligt, perfekt lokalisering

Men var är innovationerna, nytänkandet, de digitala inslagen? Förhoppningsvis är det sådant som kommer att utvecklas framöver. Själv gick jag och funderade på en massa idéer som jag tror skulle kunna ge lite höjd till ett köpcentra som annars riskerar att bara bli ett i mängden

Minussidan: Alldeles för "vanligt", ett köpcentra i mängden fast med snyggare miljö, opersonligt, som konsument kan man inte gå och känna öppenhet och nyfikenhet mer än bara en liten stund, den måste erbjudas i aktiviteter och verktyg - och inte bara finnas i en läcker lokal
Foto: M Sundström
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar