tisdag 16 oktober 2012

Gästblogg: PR som i personlighet

För drygt ett år sedan var jag på en föreläsning i Karlstad och lyssnade på Mikael Dahlén från Handelshögskolan i Stockholm. Som textilekonom var det flera saker han sa som jag lade på minnet...bl.a. det här med identitet och personlighet.

Varje dag du kliver utanför dörren är du en representant för dig själv och ditt framtida yrkesliv. Tror inte att mina lågstadiefröknar hade marknadsföring och promotion i baktanke när de berätta detta för klassen. Faktum är dock att du är din egen och ditt företags största reklampelare. Det gamla klassiska citatet ”hellre ökänd, än okänd” passar oroväckande bra in på många entreprenörer idag. Ordet ökänd, som är synonymt med både beryktad och skum, behöver inte alltid betyda något negativt. Jag ser hellre att människor i min närhet har fördomar om att jag är skum än att jag för dem överhuvudtaget inte existerar.
Allt handlar naturligtvis inte bara om instagram, twitter eller bloggar, vad gällande marknadsföringen av sig själv. Mycket i dagens samhälle är uppbyggt på andra människors vetskap om ens egna personlighet. Anser jag mig själv vara en trevlig prick är det bara att fortsätta att exponera mig själv genom att skaka hand med hela världen. Du lär känna folk, som i sin tur känner folk, som möjligvis känner din kommande arbetsgivare. Ett, tu, tre och helt plötsligt så är du marknadsförd som en trevlig hen och nya dörrar öppnar sig för dig och ditt företag. I värsta fall kanske du en dag sitter ökänd med fickorna fyllda med pengar.
//Pelle Bävman, gästbloggare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar