tisdag 30 oktober 2012

En tisdagstanke

Ofta hör man att vi konsumenter är så förändrade, vi tänker nytt, vi ställer högre krav på företagen, vi är mer kräsna än förut, vi söker efter upplevelser istället för att tillfredsställa behov...priset är inte så viktigt som mervärdet, vi prioriterar hållbarhet, ja listan kan göras lång ... Att konsumenter har förändrats ser vi också spår av i vetenskapliga studier. Det finns väldigt många nya studier som intresserar sig för den här förändrade konsumenten och som försöker förstå hur hen tänker (läs t.ex. "The consumption side of sustainable fashion supply chain: Understanding fashion consumer eco-fashion consumption decision", Journal of Fashion Marketing and Management, 2012)






Fast är det verkligen så? Ibland blir jag tveksam, både när jag pratar med vanliga svenska konsumenter, möter studenter och ser vad människor faktiskt gör när det handlar om köpbeslut, shopping och konsumtion. Kolla in den här haul videon som en (tror jag) ganska vanlig svensk tjej spelat in. Spontant känns det som att vi kastas 10 år bakåt i tiden. "Mycket för pengarna", "köpa, köpa", "slit och släng" - begrepp som man kanske trodde var på väg bort finns tydligen kvar. Och har säkert fäste hos många av oss - då och då i alla fall. Haul Video 

Kanske är det så som en god vän och kollega till mig precis sa:  Generellt misströstar jag lite hur ”ungdomen är nuförtiden”, konsumtionsfokuserad och att upplevelsen av konsumtionen inte är tillfredsställande utan att dela denna genom ex. sociala medier. Bekräftelse av konsumtion. 

//Malin Sundström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar