fredag 7 september 2012

Impulsköp i praktiken

Impulsköp i praktiken
Nu har studenterna som läser magisterkursen i konsumentbeteende haft sin andra föreläsning. Både lektor och studenter tyckte nog att tre timmar med teorier om motivation, mening och perception var mer än nog. Så då bröt vi och gav oss ut på "fältet" istället och gjorde ett experiment för att testa om ICA-butiken runt hörnet var duktiga på exponering, uppmärksamhet och kunde stimulera mina vakna studenter till ett impulsköp av lunch. Betänk att ett impulsköp enligt teorin är ett som gör att kunden "Upplever ett plötsligt men kraftigt och ihållande begär eller en längtan efter att omedelbart köpa en produkt som erbjuds, med tämligen ringa hänsyn till konsekvenserna av att ge efter för frestelsen" (visst är det en underbar definition?).

Så här skriver Johan i sin reflektion av vilken produkt som bäst passade in i hans impuls:

Jag kom in med tanken att snabbt in snabbt ut, vi hade ju som sagt ont om tid. Innan var det något som snabbt går att värma tex sådana nudlar som finns i små koppar. Alternativt ett ihop-plock av deras salladsbar. 

Det som först fångade min uppmärksamhet var skylten som var över en hylla till höger, en skylt som sade "mat färdig att äta", de passade ju riktigt bra i dessa stressiga tider! Däremot var det bara mackor, drick-yoghurt och liknande produkter där, vilket inte fungerar som en bra lunch enligt min mening, och därför gick den exponering bort. Däremot skulle den passat bra på mittemot där en hylla som min bild visar fanns, massor av alternativ på färdigpackad och färdiglagade middagar fanns, visserligen inte helt och hållet "klara att äta", om man inte vill ha sina köttbullar kalla vill säga. Men denna hylla var ju perfekt, massor av riktig lunchmat som bara behövde 3min i en micro och under tiden kan jag jobba vidare. Jag tror att exponering tidigt i butiken av varor som kan kategoriseras som bra, lätt och snabb lunch är bra, man hör ofta "köper något på Ica". Vilket passar bra i på beskrivningen av vårt lilla uppdrag.  

Foto: Julia CE4, magisterstudent
Däremot borde de införskaffa stimulering av luktsinnet gällande deras kaffemaskin som står i början av butiken. Det är nog en produkt som vinner mycket på just doften då det skapas ett begär när man känner doften av en färskbryggd kaffe, och vem vill inte ha det efter lunchen? oavsett om man har lite tid eller inte. Kanske införskaffa ett helhetskoncept på snabb och enkel lunch med mat, dricka, kaffe, bestick kanske osv på samma ställe (nu vågar jag inte svara på om vissa av de sakerna faktiskt fanns där). 

 
Praktexempel på just den typen av placering och exponering är Coop ute i sannegårdshamnen i Göteborg som har en liten kyl mitt på chipshyllan där det finna gräddfil för den som glömde till dippen. Och bredvid den finns så klart alla smaker av doppet redo att blandas i och en skylt med pil "du glömde väll inte gräddfilen".


//Johan Mentor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar